Gabriel Popa este absolvent al Liceului de Artă Marin Sorescu cu specializarea Arhitectură, și al Facultății de Arte Decotative și Design – secția ceramică-sticlă-metal, unde a urmat cursuri de istoria artei, estetică și sculptură în metal. „Acest mix de ingrediente stă la baza formării mele ca designer de bijuterie conceptuală, formare care este încă în stadiu inițiatic. Îmbin forme arhitecturale geometrice cu forme sculpturale organice pentru a transmite un mesaj relevant pentru societatea contemporană.”
Bijuteria de autor este în directă legătură cu lumea ideilor, a conceptelor. Ce ne poți spune despre conceptul colecției prezentate de tine la Autor 2017?
În colecția prezentată la Autor încerc să evidențiez relația dintre om și natură, punând în contrast peisajul urban cu peisajul natural, tehnologia cu natura. Deși tehnologia stă la baza formării societății contemporane, tinde totuși să acapareze mediul natural (care suferă modificări genetice și climatice), și face parte tot mai mult din corpul și din viețile noastre. Oamenii tind să uite legătura noastră fundamentală cu natura, provocând astfel probleme precum slaba gestionare a resurselor naturale, suprapopularea, încălzirea globală.
Cât de departe va merge acest proces? Vom ajunge în punctul în care oamenii și natura vor fi simple componente ale artificialului?
Principalul scop al colecției este acela de a conștientiza și tematiza toate aceste aspecte ale relației noastre cu natura, ale relației noastre cu noi înșine.
Există încă o tendința puternică la noi în a asocia bijuteria cu materialele prețioase. Există un material cu care ți-ar plăcea să experimentezi, dar încă nu ai avut ocazia? Unul cu totul inedit?
În cea mai mare parte a bijuteriilor am folosit materiale comune, ușor de procurat, provenite din reciclarea obiectelor defecte și le-am prelucrat prin tehnici tradiționale. Aș vrea ca pe viitor să folosesc și tehnologia de printare 3d cu plastic care să îmi pună în evidență viziunea arhitecturală a designului de bijuterie.
Târgul Autor a fost prima ta întâlnire cu un public numeros. Cum l-ai descrie pe cel / cea care îți poartă bijuteriile?
Trebuie să fie doritor să poarte nu doar o bijuterie, ci un întreg concept, să îl poarte pretutindeni și să îl împărtășească tuturor, în semn de protest, poate. Trebuie să fie iubitor al naturii, al formelor și ideilor simple, caracterizate nu de minimalismul ce duce spre lipsa de imaginație, cât mai degrabă de maximizarea expresivității prin minimul de linie.
Care este cel mai bun sfat pe care l-ai primit până acum? Dar un sfat pe care l-ai da acum unui alt coleg aflat la început de drum în domeniul bijuteriei?
Cel mai bun sfat pe care l-am primit este acela de a mă transfera de la liceul cu profil real la cel cu profil artistic. Iar sfatul meu pentru cei aflați la început de drum în domeniul bijuteriei este acela de a privi bijuteria nu ca pe o destinație finală, ca pe un scop, ci mai degrabă ca pe un instrument intermediar scopului respectiv.
Ce bijuterie ai fi dacă ai fi bijuterie?
Cred că aș fi o bijuterie supradimensionată, la granița dintre arhitectură și sculptură, ca una dintre lucrările lui Richard Serra. În felul acesta, Pământul – purtătorul meu – s-ar face remarcat.
Prima ta participare la târgul AUTOR ți-a adus titlul de cel mai votat designer în preferințele publicului, câștigând astfel Premiul Publicului. Ce schimbă acest lucru pentru tine? Cum se simte?
Participarea mea la AUTOR este rezultatul unui proces de devenire de durată ce presupune documentare, aprofundare teoretică și practică, mult efort și multe sacrificii. Fiind prima mea participare la o expoziție de bijuterie, nu am știut ce așteptări să îmi fac. Faptul că am câștigat Premiul Publicului înseamnă o validare a muncii mele, înseamnă că mesajul meu este de interes public și că sunt pe drumul cel bun în ceea ce privește bijuteria contemporană. Acest lucru îmi dă mai multă încredere și suport pentru realizarea colecțiilor viitoare.