Lavinia (Lara) Adkins, câștigătoarea AUTOR Award x CSM 2021 BA alumni, ne arăta cum bijuteria ne oferă o nouă abordare asupra timpului și a fragilității vieții: „Cred că sensul și valoarea unui obiect sunt înțelese cel mai profund prin atingere”.
Chiar dacă nu a existat posibilitatea unei expoziții fizice în ultimii doi ani, am reușit cu ajutorul metodelor online să rămânem încă din 2018 alături de Central Saint Martins (CSM), împărtășind cu voi talentul și energia noilor absolvenți. Criteriile pentru selectarea câștigătorului au fost: coerența conceptului din spatele colecției, execuția excepțională a pieselor de bijuterie și, nu în ultimul rând, modul în care colecția se potrivește audienței AUTOR. Acest ultim criteriu este menit să creeze un context prielnic pentru câștigător, acesta urmând să fie promovat pe platformele noastre și să vină în București, pe 30 și 31 octombrie 2021, ca participant la DOR de AUTOR Pop-Up Shop #2.
Născută într-un mic sat englez, Lara Adkins a crescut cu aspirația de a se muta în „marele oraș”, motivată de pasiunea ei pentru artă și modă. Obișnuia să stea pe câmp, cu blocul de desen, și să se cufunde sub soare în timp ce desena ore în șir. Pornind cu aceste influențe boeme, Lara a simțit că devine una cu împrejurimile sale, îmbinând experiențele și înglobându-le în arta ei.
După ce a lucrat cu o gamă largă de materiale și tehnici, Lara a știut că dorește să facă parte din industria creativă și a început pregătirea academică în acest sens, căutând o specializare care să o atragă. A ajuns să se mute definitiv la Londra, unde a studiat la Central Saint Martins, obținând o diplomă în bijuterie. Lara tocmai a absolvit și speranțele ei sunt să aducă acest sentiment de emoție reală în bijuteriile pe care le creează, atât la nivel personal, cât și individual.
„Principala mea inspirație este materialitatea. Materialele ne înconjoară și au efecte de anvergură pe care, de multe ori, nu reușim să le vedem sau să le înțelegem. Ne explorăm lumea prin atingere și îmi place să surprind acest aspect în munca mea. Cred că sensul și valoarea unui obiect sunt înțelese cel mai profund prin atingere.”
În consecință, materialitatea este o temă care se întinde pe tot parcursul operei Larei. Întotdeauna intrigată de modul în care materialele sunt manipulate și schimbate, îi place să experimenteze textura, forma și greutatea bijuteriilor, evidențiind sau perturbând calitățile materialelor naturale și realizând ceva neașteptat, de nerecunoscut și unic.
Descrierea colecției și procesul de lucru
Folosind ceara pentru a capta și păstra momentele trecătoare din viața cuiva, Lara a proiectat o colecție de bijuterii comemorative. Piesele sunt receptive, dezvăluind lovituri, zgârieturi și daune care schimbă designul în moduri unice, urmărind experiențele purtătorului. Bijuteriile sunt modelate sub forma unui număr care specifică orele, zilele sau săptămânile în care au avut loc modificările.
Odată purtate, piesele sunt conservate prin turnare în ceară; un proces care solidifică amprentele în aur pentru a reflecta prețiozitatea memoriei care a fost imortalizată. Această piesă finală, durabilă, simbolică, surprinde permanent momentele care în mod normal ar fi pierdute. Bijuteriile devin o înregistrare sau o comemorare de neînlocuit a acelor momente.
Aceste piese sunt unice pentru purtător și provoacă un răspuns emoțional. Prin oțel și aur, Lara vede aceste piese ca având o funcție similară cu bijuteriile gravate, doar că în loc de reprezentări în litere și date, această interpretare contemporană surprinde urme reale ale experienței purtătorului.
Inspirația Larei este derivată din observația că semnele din haine sunt o înregistrare a evenimentelor de peste zi. A urmărit interacțiunile oamenilor în viața de zi cu zi și a observat urmele, cutele și pliurile lăsate în urmă, în țesătură. A face o cută în acest fel este o formă de notație, de memorare, materialul înregistrând și păstrând experiențele noastre în timp real.
Intenția colecției Lara a fost să păstreze semnele făcute ca o legătură tangibilă cu un moment trecut. Testele sale au determinat-o să folosească ceara în bijuteriile ei, observând că o foaie de ceară va marca și se va încreți în mod similar cu hainele, mai târziu putând fi turnată în metal pentru a păstra forma alterată.
Lara a constatat contrastul structural dintre forma originală a bijuteriilor și cea ulterioară, acesta reprezentând timpul care a trecut de când obiectul a început să fie purtat. Ea a integrat acest lucru în schițele sale, plasând ceara modelată pe un suport invariabil care ia forma unui număr pentru a specifica orele, zilele sau săptămânile în care au loc schimbările.
Continuând să dezvolte ideea creativă, Lara a explorat numerele de pe corp. Forma lor geometrică a devenit o parte integrantă a fiecărei piese, determinând, de asemenea, forma și amplasarea bijuteriilor pe corpul purtătorului. Lara a realizat modele și schițe pentru a găsi cea mai potrivită plasare pentru fiecare dintre piesele sale, iar apoi și-a expus conceptul testând desenele și observând schimbările ce au loc de-a lungul timpului.