Daniella Wells este un consulatant liber-profesionist cu peste 20 de ani de experiență în domeniul artei, specializată în calitatea obiectelor de tip 𝓬𝓻𝓪𝓯𝓽 din muzee. Una dintre activitățile sale presupune organizarea de evenimente, predominant evenimente de artă ⫸ Collect, International Art Fair for Modern Craft and Design 2019 by Craft Council UK ⫸ Dan Pierșinaru a făcut parte din echipa Collect 2014, lucrând alături de Daniella. Experiența sa a fost atât unică, cât și utilă, relația de respect și apreciere cu Daniella Wells continuând și azi.
Dan Pierșinaru: Dani, te cunosc de peste cinci ani și sunt bucuros de fiecare dată când ne vedem și avem ocazia să discutăm. Acum ne aflăm la Collect Fair 2019, un târg pe care amândoi îl îndrăgim. Știu că te implici în foarte multe evenimente, așa că aș vrea să te întreb: De ce crezi că organizarea unui târg este importantă pentru lume în general, pentru un artist, pentru galeriile de artă? Ce crezi că are de oferit un târg de artă întregii lumi?
Daniella Wells: Este o întrebare foarte bună pentru că știu foarte multă lume care pune la îndoială natura unui târg – Care e rolul lui? Mai ales că acum găsești un târg cu și despre orice. De multe ori, târgurile de mari dimensiuni nu își definesc foarte bine publicul. Acest aspect ridică apoi întrebarea – De ce să vizitez acest târg?
La Collect încercăm să construim o imagine consistentă, bine definită pentru publicul colecționar de artă. Pentru entuziaști, colecționari și curatori, târgul devine anual o sursă de inspirație internațională. Stabilirea de legături internaționale este probabil cel mai important rol al târgului.
D.P.: Ce este dificil în organizarea unui târg atât de mare ca Collect? Care crezi că este cea mai grea parte despre care oamenii ar trebui să afle?
D.W.: Cel mai important lucru este să îți cunoști publicul și să găsești cei mai potriviți jucători implicați în organizarea evenimentului. Nimic nu e complicat în sine, dar important este ca toți membrii echipei să lucreze bine împreună. Mereu trebuie să ai în vedere aspecte importante, precum mărimea publicului sau prezența VIP-urilor. Trebuie să fii capabil să te uiți la oameni diferiți, în moduri diferite. Când un eveniment se întâmplă chiar atunci, live, echipa este cea mai importantă. Aceasta trebuie să fie flexibilă, să se adapteze. Nu e întotdeauna ușor – sunt sigură că știi și tu acest lucru.
D.P.: Hai să ne uităm și la cealaltă jumătate a paharului. Ce te entuziasmează de fiecare dată când pui la cale un târg Collect?
DW.: Cred că este acel buzz al unui târg contemporan, surpriza acelor lucruri out of the box, selecția atent curatoriată, noile perspective. Iubesc să privesc retrospectiv și să văd cum s-a dezvoltat târgul de-a lungul anilor, cum s-a schimbat publicul, cum au crescut participările internaționale. Anul este cel mai internațional – o gamă diversă de lucrări & artiști internaționali care mă bucură enorm.
D.P.: Cum a evoluat această ediție Collect?
D.W.: Suntem într-o stare festivă pentru că este cea de-a 15-a aniversare a noastră. Acest an este despre celebrarea succesului printr-o privire către trecut, dar și către viitor.
Isobel Dennis, noul director Collect, a realizat intervenții spectaculoase în spațiul expozițional – marile instalații din atrium au fost în centrul atenției. Există multe alte momente frumoase ale târgului, cum ar fi portretele sculptate în lemn care privesc pe fereastră chiar în mijlocul expoziției. Așadar, târgul a fost minunat în acest an, la fel și numerele. Suntem foarte, foarte ocupați, ceea ce este un semn bun. Popularitatea noastră, reflectată în numărul de vizitatori, a crescut. Am avut onoarea să ne calce pragul persoane importante din lumea artei, dar și colecționari pasionați. Comparativ cu alți ani, anul acesta ne-a adus mai multe grupuri internaționale – colecționari și curatori – care sunt înscrise în programe speciale ce îi ajută să vină la eveniment și să se bucure la maxim de acesta. Îmi place să întâmpin noii-veniți și să îi introduc lumii noastre.
D.P.: Ai câteva recomandări pentru galeriile tinere care își doresc să construiască un eveniment de tipul Collect? Ce le sfătuiești să facă din punct de vedere al conținutului?
D.W.: Este un lucru excepțional să pui accentul pe importanța următoarei generații de galerii, de dealeri de artă. Simt că suntem într-un proces de schimbare în această arie profesională. Îmi place noua flexibilitate a galeriilor și cred că este de viitor – expozițiile de tip pop-up, colaborarea între spațiile expoziționale etc. Cred că mulți tineri în acest domeniu se confruntă cu dilema – Cum pot să reacționez rapid publicului în schimbare? Cum pot face ceva unic într-o piață deja explorată? Cum pot atinge noi publicuri și noi țări?
Recomand tinerilor să se concentreze pe ceea ce vor să transmită și cum vor să transmită. Îi sfătuiesc să aibă o discuție onestă cu ei înșiși și să se întrebe – Care vreau să fie impresia de lungă durată pe care o las? Pentru ce vreau să fiu amintit? Cred că cel mai important lucru este să faci o impresie, să prezinți o selecție memorabilă de artiști.
De asemenea, le recomand să vorbească cu oamenii care deja au experiență. La Collect avem curatori excepționali, care își doresc să împingă limitele bijuteriei conceptuale și să susțină tinerii artiști.
D.P.: Care este relația ta cu bijuteria contemporană?
D.W.: O vizită la Galeria Marzee în 2004, atunci când încurajam galeriile să se alăture proiectului Collect, a fost prima mea întîlnire cu bijuteria contemporană. Nu știam că bijuteria poate avea o asemenea definiție.
Partea mea favorită a târgului este să port piesele de bijuterie, să încurajez oamenii să nu se sperie să le probeze. Aspectul distractiv al bijuteriei contemporane m-a atras întotdeauna. Chiar am achiziționat câteva piese și mi-ar plăcea să îmi construiesc de-a lungul timpului o colecție care să simbolizeze importanța pe care consider că bijuteria contemporană o are.
Websiteul Daniellei: https://www.daniellawells.co.uk/
Mai multe despre Collect International Art Fair for Modern Craft and Design: https://www.craftscouncil.org.uk/what-we-do/collect/ Collect se mută la Somerset House, între 27 februarie și 1 martie 2020. Stay tuned!