Interviu cu Angelos Konstantakatos – Artist Focus AUTOR 2025

Interviu cu Angelos Konstantakatos – Artist Focus AUTOR 2025

Interviu cu Angelos Konstantakatos – Artist Focus AUTOR 2025 1280 854 Dautor

Printr-o abordare originală, atât conceptul, cât și ca tehnică, prestigiosul AUTOR Awesome Award din 2024 i-a fost acordat lui Angelos Konstantakatos. Artistul revine la ediția AUTOR 2025, în postura de Artist Focus, pe 10 și 11 mai, la Unirea Shopping Center.

Recunoscut pentru abordarea sa experimentală și materialele neconvenționale, Angelos îmbină cu măiestrie formarea sa în arhitectură cu o curiozitate neobosită și o dorință profundă de inovație. Călătoria sa artistică este ghidată de proces, cercetare și unicitate—valori care rezonează perfect cu spiritul AUTOR.

În acest interviu exclusiv, Angelos ne vorbește despre noile sale colecții, despre evoluția creației sale și despre ceea ce înseamnă pentru el revenirea la București cu ocazia acestei ediții speciale.

Angelos, ai câștigat AUTOR Awesome Award în 2024 și revii acum la București ca Artist Focus al ediției 2025. Cum ți-a influențat această recunoaștere parcursul artistic din ultimul an?

A fost ca și cum m-aș fi rătăcit în deșert, fără direcție—și, dintr-odată, cineva apare, îți bate prietenește pe umăr și îți spune: „Continuă, ești pe drumul cel bun.” Acea recunoaștere a fost un imbold puternic. M-a motivat să devin mai bun decât am fost anul trecut—nu să mă opresc, ci să evoluez.

Ai spus că cele două colecții noi sunt legate de „Filling the Gap” și de „Second Chance”. Cum se leagă aceste colecții între ele și ce fir narativ comun le unește?

Pentru mine, procesul de creație începe cu meșteritul – nu cu o temă prestabilită. Tema vine după—este rezultatul a ceea ce îmi dezvăluie procesul.

„Second Chance” vorbea despre cum poți privi altfel un final, astfel încât să îl aduci din nou în viața ta. Materialul dominant era ciuperca – simbol al regenerării.
„Filling the Gap” se referă la nevoia de a completa ceva lăsat neterminat, adesea cu materiale auxiliare din colecția anterioară.

Noua colecție, New Era, continuă acest drum, păstrând forme și dimensiuni cunoscute, dar utilizând tehnologii de design și producție noi. A doua colecție, Diversity and Inclusion, arată că, deși diferite, toate elementele din lucrările mele pot coexista armonios.

Vei aduce la București și câteva piese din colecții anterioare care nu au mai fost expuse. De ce ai simțit că este important acest lucru?

Mi s-a părut esențial să aduc și piese care ajută la conturarea întregului parcurs—pentru a arăta cum a evoluat munca mea. Aceste piese completează narațiunea și îi oferă coerență. Nu au mai fost expuse până acum, dar contribuie la o înțelegere mai profundă a ceea ce prezint în prezent.

Lucrările tale implică adesea materiale neconvenționale, precum ciuperci sau polistiren expandat. Ce te atrage la aceste materiale și cum le transformi în bijuterii purtabile?

Sunt atras de materialele dificile, greu de stăpânit—cele pe care majoritatea artiștilor le evită. Ciuperci, alge, fructe… toate au o fascinație aparte.

Dar nu materialul în sine mă atrage, ci procesul pe care îl cere. Trebuie să inventez unelte, să creez tehnici, să învăț cum să le lucrez. Acest proces mă mișcă profund. Pot petrece luni întregi experimentând până finalizez o singură piesă.

Ai spus că bijuteria ar trebui să fie la fel de unică precum persoana care o poartă. Cum păstrezi această individualitate în creațiile tale?

Cred că bijuteria este o declarație tăcută. Nu este un simplu accesoriu menit să se asorteze cu o ținută—ea spune: „Sunt special. Sunt unic. Tratează-mă ca atare.”

De aceea, nu creez niciodată aceeași piesă de două ori. Așa cum nu există două persoane identice, nici două dintre creațiile mele nu sunt la fel.

Ai studiat arhitectura. Cum influențează această formare designul bijuteriilor tale? Găsești puncte comune între cele două domenii?

Cu siguranță. Arhitectura te învață să gândești în trei dimensiuni, să vezi atât detaliul, cât și ansamblul, să rezolvi probleme structurale și să creezi cu intenție.

Pentru mine, fie că e vorba de o casă sau de o bijuterie, abordarea este aceeași: idee, analiză, design, soluție constructivă, rezultat. Doar scara diferă.

Ai spus că te plictisești ușor și ești mereu în căutarea noului. Cum îți menții creativitatea vie?

Mă plictisesc atunci când am înțeles complet cum funcționează ceva—din acel moment, nu mă mai provoacă.

Există atâtea tehnici și materiale neexplorate, atâtea mistere nerezolvate. Acea curiozitate, acea nevoie de a experimenta, este motorul meu. Cu cât e mai dificil, cu atât devine mai interesant pentru mine.

Ce înseamnă pentru tine să îți prezinți lucrările la AUTOR 2025? Ce aștepți de la această ediție?

AUTOR este un spațiu în care voci artistice diverse se întâlnesc. Vizitatorii nu vin doar să vadă lucrări, ci să descopere, să conecteze.

Poți veni să vezi un artist și să pleci cu un alt favorit. Este o sărbătoare a creativității. Aștept cu nerăbdare să cunosc oameni care poate vor rămâne în viața mea mult timp după această ediție.

Cum speri ca publicul să interacționeze cu piesele tale? Ce fel de reacții îți dorești să trezești?

La AUTOR 2024 am observat două tipuri de vizitatori: unii treceau pe lângă standul meu fără să arunce o privire, iar alții se opreau la 5 metri, captivați, și se apropiau încet, fără să-și poată lua ochii de la bijuterii.

Veneau, întrebau, admirau, mângâiau piesele, voiau să știe povestea. Acela este genul de interacțiune pe care mi-o doresc din nou. Vreau ca bijuteriile mele să oprească timpul pentru cei care le privesc.

Ce sfat ai oferi artiștilor emergenți care doresc să exploreze bijuteria contemporană și să-și găsească propria voce?

Să vadă cât mai mult. Nu doar bijuterii—ci și ceramică, sculptură, pictură, textile, fotografie.

Să participe la ateliere. Să învețe tehnici, chiar și cele fără legătură directă cu bijuteria. Apoi, să se izoleze și să reflecteze.

Să lase tot ce au absorbit să le pătrundă sufletul, nu doar memoria. Iar când ce au în interior nu mai încape, să înceapă să creeze. Nu pentru profesor, client sau prieteni—ci pentru ei înșiși. Acolo începe vocea lor autentică.Cumpără acum bilete Early Bird AUTOR 2025

Sázkové Kanceláře Bez Ověření Totožnosti