Joya Brava: peste 10 ani de bijuterie contemporană în Chile

Joya Brava: peste 10 ani de bijuterie contemporană în Chile

Joya Brava: peste 10 ani de bijuterie contemporană în Chile 2851 2707 Dautor

Joya Brava, la zece ani după înființare: o poveste-interviu cu Liliana Ojeda, membru al Asociației Joya Brava, Chile. „Suntem ființe care locuiesc pe un teritoriu complex, divers și precar. Ne construim expresia identității. Ne simțim originali și uniți, chiar în mijlocul diferențelor.”

Cum se simte Joya Brava după zece ani de la înființarea sa ca asociație?

Zece ani înseamnă mult, dar au și trecut foarte repede. Când privim în urmă, nu pare că am adăugat atât de mulți ani vieții noastre, dar cu siguranță am adăugat multă experiență. A fost o perioadă de provocări constante în care am crescut și am devenit mai înțelepți.

Din 2010 lucrăm non-stop, am gestionat numeroase proiecte de grup, profitând de orice ocazie care ni s-a oferit, angajându-ne mereu în misiuni titanice în care am investit mult timp și energie.

Știam că un deceniu va marca o etapă importantă pentru Joya Brava, dar ceea ce s-a întâmplat în ultimul an și jumătate a fost un impuls să reflectăm la calea pe care am vrut să o urmăm.

Problemele sociale din Chile din octombrie 2019, iar apoi pandemia din 2020, ne-au obligat să ne oprim, să ne gândim la ceea ce am vrut să fim și ceea ce vrem să facem în viitor. După câteva întâlniri și conversații lungi, am simțit că este timpul să ne deschidem către comunitate, să ne conectăm cu ceilalți și să împărtășim ceea ce am învățat.

Încă credem că avem multe de învățat și transmis prin munca noastră. Bijuteria de autor reprezintă un câmp reflectiv care este legat de propriile povești, propriul mediu și context. 

Joya Brava la Joya Barcelona, 2014

Zece ani este o perioadă lungă. Pentru unii dintre noi, un deceniu apasă altfel. Care este cea mai importantă realizare a asociației din această perioadă? Care sunt lucrurile pentru care sunteți apreciați atât de către membri, dar și de către pasionații externi de bijuterie contemporană?

Credem că am realizat multe, dar cu siguranță, cea mai mare realizare este faptul că continuăm să existăm după 10 ani! Puține colective reușesc să supraviețuiască atât de mult și să rămână active. Avem un consiliu de administrație, necesar pentru a fi o asociație comercială cu personalitate juridică. Acest consiliu se schimbă prin rotație la fiecare 2 ani, fără salariu. Suntem însă un grup în care oamenii lucrează într-un mod orizontal. Acest element a fost crucial pentru obținerea de fonduri publice și pentru a putea realiza toate proiectele pe care le desfășurăm.

Colegii noștri, în special cei internaționali, au fost întotdeauna surprinși și au lăudat capacitatea noastră organizatorică și de management. Am executat diverse proiecte, cum ar fi tutoriale, excursii, expoziții, întâlniri, seminarii etc. Cu siguranță, cea mai mare realizare a noastră este să învățăm să ne reînnoim energiile, să schimbăm rolurile și să ne ascultăm reciproc. Suntem un grup mare, cu capacități diferite, unde fiecare este important și are nevoie unul de celălalt.

Joya Brava se simte mândră că este o platformă eficientă de formare și integrare pentru membrii săi. Subliniem recunoașterea obținută în afara Chile de Vania Ruiz cu locul 1 la II Bienala de Buenos Aires, 2018 și Rita Soto, finalistă la Loewe Craft Prize Londra, 2018.

Vania Ruiz, broșă pentru Interiors, 2019

Rita Soto, broșă pentru Interiors, 2019

A existat un moment în care asociația s-a confruntat cu dificultăți? Cum ați reușit să depășiți crizele, dacă au existat? 

În acești zece ani ne-am confruntat cu mai multe crize de diferite tipuri, inclusiv conflicte interne și externe, proiecte care nu au reușit să se materializeze etc. Lipsa bugetului a fost întotdeauna o constantă, dar nu credem că aceasta este o criză. Este mai degrabă o parte a provocării de a conduce o asociație de bresle într-un mediu în care nu există o piață pentru bijuteriile de artă.

Desigur, încercarea de a obține fonduri generează un consum de energie mult mai mare decât dacă am putea autofinanța totul cu încasările noastre.

Pentru a face breasla să funcționeze bine, este nevoie de entuziasm, deoarece profitul economic în activitățile pe care le desfășurăm este, bineîțeles, unul mic. Această disciplină abia începe să aibă un loc în țara noastră.

Am depășit trecerea naturală a timpului cu integrarea constantă a noilor membri, a celor care aduc energie reînnoită și dorința de a face lucruri, proactivitate ce ne permite să ne schimbăm, să evoluăm.

A fost aproape o coincidență faptul că în anul 2020 ne-am simțit mai concentrați ca niciodată. Practicam un model de succes de mentorat, cercetare, dezvoltare și expoziție, dar începeam să simțim că este timpul să facem un alt pas.

Poate că eram pe punctul de a intra într-o criză profundă, dar am fost salvați de pandemie – ne-am încărcat cu energie și am început să ne deschidem către comunitate. Am început să ne arătăm timid atelierele, am organizat un ciclu de live-uri pe Instagram, unde am avut mulți invitați, în special latino-americani, și am început să ne conectăm cu ceilalți. Am început să împărtășim conținut cu comunitatea bijuteriei contemporane de pe continent. În cele din urmă, am sărbătorit a 10-a aniversare cu Una Decada Brava A Brave Decade, evoluția unui proiect care a început ca o expoziție retrospectivă la Centrul Cultural Gabriela Mistral, din Santiago, Chile, până la o experiență complet online, care a devenit un documentar VR.

De asemenea, am pregătit un catalog on-line și o serie de conversații interdisciplinare care vizează continuarea acestei căi de deschidere și conexiune. Ne-am dat seama că conectarea cu ceilalți este ceea ce căutăm, pentru următorii câțiva ani. Vrem să inspirăm, nu să expirăm.

Joya Brava alături de Jorge Manilla, 2015

Poți descrie scena bijuteriei din Chile prin ochii Joya Brava, o asociație care tocmai a sărbătorit cu evenimente digitale internaționale primii zece ani de existență? 

Scena locală este în plină dezvoltare, încă își caută o identitate. Planificăm pentru acest an să facem o serie de evenimente live și să ne întâlnim cu bijutieri contemporani, școli și curatori din țara noastră. Nu suntem pe deplin conștienți de numărul creatorilor de bijuterie de artă aici, dar observăm că numărul crește. Există trei școli care predau bijuteria contemporană ca mijloc de expresie; Școala Pamela de la Fuente, Școala Claudia Correa și Walka Studio. Există și Estudio Honorato Vicencio, format din cuplul Caco Honorato și Mariela Vicencio, dar și Brújula Arte en Tránsito, creat de Loren Jarpa, o platformă de colaborare între creatori și spații pentru diseminarea bijuteriilor de artă.

În ceea ce privește spațiile pentru colecțiile de bijuterie din muzee – încă se lucrează la acest aspect. Nu există muzee care să aibă bijuterii contemporane în colecțiile lor. Vestea bună este că unele galerii de artă încep să fie interesate să expună piese de bijuterie de artă. Au existat câteva încercări, cum ar fi Pura Joya și premiul pentru bijuterie contemporană Maquis Vineyard, organizat de Fundația Arteoriginario.

Între 2009 și 2012 a avut loc un concurs național de bijuterie contemporană asociat cu o revistă numită Revisa Orfebre, dar ambele inițiative nu au avut continuitate. Acesta este și un subiect pe care am vrea să îl dezvoltăm.

Premiul de excelență al guvernului din Chile, care este inspirat de inițiativele Unesco în domeniul artei, este, de asemenea, o provocare interesantă care aduce la suprafață mai mulți bijutieri contemporani. Premiul a oferit vizibilitate exponenților bijuteriilor naționale contemporane care se remarcă prin excelența lor în meserie. De exemplu: Valeria Martinez, Nicolas Hernandez, Liliana Ojeda, Lucía Nieves, Atis Saez, Javiera Carrillos, Juan Carlos Orellana, Carmen Gloria Vivanco și Marcela Alcaíno.

Chilieni și argentinieni împreună, 2015

Care sunt cele mai importante puncte din agenda voastră în perioada imediat următoare? Cum vedeți viitorul bijuteriilor creative în Chile și America de Sud? Ce ar trebui să știm despre bijuteriile chiliene?

Ne concentrăm pe lansarea unui proiect numit Sustain the Uncertainty. După doi ani de cercetare și muncă, suntem pregătiți să deschidem o expoziție virtuală în cadrul evenimentului „Abran Cancha”, a III-a Bienală a bijuteriilor contemporane latino-americane, cu îndrumarea doamnei Francisca Kweitel din Argentina. Lansarea Sustain the Uncertainty va avea loc pe 27 septembrie, via Zoom. Vă invităm să consultați platformele noastre pentru mai multe informații pe acest subiect.

Vrem să le expunem atât în ​​Chile, cât și în străinătate. De asemenea, dorim să ne concentrăm asupra următorului nostru apel de înscriere pentru a adăuga noi membri în comunitatea Joya Brava. Aceste înscrieri ne entuziasmează fantastic, simțim că trebuie să ne reînnoim energia, să găsim o gură de aer proaspăt pentru a încorpora idei și puncte de vedere noi, astfel încât să continuăm să creștem ca colectiv.

Bijuteriile de artă își scriu istoria în America Latină, chiar dacă nu există încă atât de multe evenimente ori atestări publice. Bijuteriile de artă ocupă încet. încet galerii și spații de expresie, cu unii pionieri încă din anii ’90. Victor Muñoz a ținut cursuri transmițând viziunea sa alternativă asupra bijuteriilor către mulți dintre noi. Încetul cu încetul, devenim o comunitate vizibilă. De exemplu, ușile se deschid deja în galeriile locale. Acestea încep să ia în considerare propuneri și eventuale expoziții ori comercializări Suntem foarte încântați de viitor. Urmează o perioadă de muncă grea, dar suntem mai mulți și mai încântați. În plus, pandemia ne-a oferit posibilitatea de a comunica cu colegii noștri din America Latină, de a genera conexiuni și de a întări legăturile prin evenimente precum Bienala Latino-Americană de Bijuterii Contemporane organizată de Joyeros Argentinos, un exemplu care nu numai că ne permite să ne cunoaștem reciproc, dar ne facilitează construirea de conexiuni și reflecții asupra identității noastre latino-americane.

Bijuteriile din Chile sunt fidele identității creatorilor lor, manifestă ceea ce ne înconjoară. Această identitate nu este legată doar de materialele pe care o folosim sau de tehnicile pe care le cunoaștem, deși suntem recunoscuți pentru unele tehnici moștenite din acest cadru socio-cultural. Ceea ce ne definește este experimentarea cu materiale noi și dezvoltarea de soluții personale pentru ceea ce concepem.

Toate acestea sunt un insight către locul de unde comunicăm, un loc situat departe, în sudul lumii, divers pe toată lungimea sa. Nu suntem rezultatul unei fuziuni, dar nu suntem nici hibrizi. Suntem ființe care locuim pe un teritoriu complex inserat într-un continent complex, divers și precar. Suntem în plină construcție a expresiei identității noastre. Ne simțim originali și uniți, în mijlocul diferenței.

Kweitel tutorial

Monoco, broșă pentru Interiors, 2019

Ana Nadjar, colier pentru Interiors, 2019

Vizitează www.joyabrava.cl

Instagram Joya Brava Chile

 

Acest articol a fost posibil cu ajutorul: Patricia Iglesias, Vania Ruiz, Constanza Bielsa, Soledad Avila and Liliana Ojeda, membre ale asociației Joya Brava Chile.