Lisa Walker, artist renumit din Noua Zeelandă, creează bijuterie contemporană de aproape 30 de ani. Cea mai recentă expoziție a sa, “She wants to go to her bedroom but she can’t be bothered”, reprezintă retrospectiva muncii artistei și evoluția practicii sale.
Bijuteria contemporană alcătuiește istorii iar Lisa Walker este una dintre cele mai importante creatoare din prezentul recent, cu atât mai mult cu cât lucrările ei sunt o perpetuă căutare de răspunsuri la întrebarea: ce este bijuteria?
Multe idei pe care vrem să le expunem în legătură cu mediul și disciplina bijuteriei contemporane pot fi găsite în piesele Lisei Walker, deopotrivă purtabile și nepurtabile, prețioase sau neobișnuite, create cu măiestrie sau improvizate, o provocatoare contradicție care își trage rădăcinile din istoria contemporană, atent adaptată la prezentul social și politic. E un dialog contradictoriu care de multe ori, într-un gest radical, devine un nonsens reprezentativ.
Bijuteria Lisei Walker este controversată, surprinzătoare, deconstruită, ready-made, la îndemână și intangibilă. Noua sa expoziție prezintă peste 200 de lucrări definitorii pentru cariera sa iar titlul expoziției atinge o temă foarte importantă: timpul.
“ Titlul se referă la numeroase aspecte din viața noastră: cât de repede lucrăm, ritmul vieții noastre, momentele de pauză, timpul pierdut. Îmi amintește de revoluția recentă generată de conceptul de “mindfulness” – cărțile de colorat pentru adulți sau industriile de yoga și meditație care evoluează continuu”.
Am vrut să aflăm mai multe despre artistul din spatele bijuteriei.
Cum arată lumea în ochii tăi?
Văratecă, bătută de vânturi, neplăcută, organizată, calmă, haotică, plictisitoare, stresantă, amuzantă, inspirațională, profundă, plină de dragoste, deloc rea.
Referindu-mă la titlul ultimei tale expoziții, ce te mișcă, ce ne mai mișcă astăzi?
Să creez, să fac lucruri, acolo e cel mai bun loc în care pot fi. Tot ce am în jur influențează creația și asta-i minunat: viața, arta, cultura, politica, experiența, totul se materializează în bijuterie și sunt al naibii de norocoasă că am descoperit asta și că îmi pot aduce contribuția în societate în felul ăsta.
De ce avem cu toții nevoie astăzi?
Trump trebuie să plece, fără îndoială, și avem nevoie de mai mulți lideri ca Jacinda Adern
Ce te face să rămâi de partea bijuteriei contemporane ca formă proprie de exprimare, ce te inspiră să creezi piese atât de provocatoare?
Bijuteria are un loc uriaș în multe cicluri informaționale desfășurate de-a lungul istoriei, aici e tărâmul meu de descoperire și cercetare. Arta și meșteșugul conturează o zonă vie de interes pentru mine, ridică întrebări, aici găsesc continuitate.
Cum vezi progresul și adopția bijuteriei contemporane?
Cineva îmi spunea zilele trecute că bijuteria contemporană ar putea dispărea. Comentariul e doar un răspuns al frustrării venite din posibila închidere a încă uneia din instituțiile de educație în domeniul bijuteriei, de aici, din Noua Zeelandă. Dar nu va fi cazul. Avem nevoie de mai multă atenție și clienți fabuloși, care știu să aprecieze bijuteria contemporană…și cât de minunat ar fi ca munca noastră să fie estimată corect… dar avem o scenă activă și înstărită.
Munca bine făcută e cea mai importantă.
Care e cea mai provocatoare parte atunci când vine vorba de creația bijuteriei contemporane? Ideea,cel care o poartă, materialul, procesul?
Ideea, materialul, procesul, sunt toate părți foarte importante din procesul creației. Toate se îmbină în piesele mele, toate sunt provocate una de cealaltă. În ceea ce privește purtătorul, munca mea se termină odată ce piesele sunt expuse în galerie sau muzeu. Ce se întâmplă după nu mai are nimic de-a face cu mine. Alegerile pe care purtătorul le face odată ce deține o piesă – ce haine, ce eveniment, ce interpretare oferă piesei, motivele pentru care a cumpărat-o – sunt un fragment de istorie personală.
Unde e prezent artistul astăzi?
Peste tot, evident – în muzică, teatru, sculptură, pictură, arhitectură, ceramică, modă, textile, film, design și așa mai departe. Indiferent dacă privești către subcultură sau înalta cultură, producția de masă sau cultura populară, amprenta noastră se regăsește peste tot și comentăm, contribuim și influențăm multe aspecte ale vieții.
Cum definești frumusețea?
Reperele de frumusețe au variat de-a lungul timpului, prin diversitatea culturilor și a percepțiilor diferite și vaste în privința lumii. Frumusețea a fost descrisă și redată prin imagini și concepte care au reușit să pătrundă în mințile noastre. Am redat exact un citat din Huffington Post. Scriitorul spune mai departe că frumusețea e fericire, ceea ce e fără îndoială un nonsens. Frumusețea poate fi urâțenie sau negativitate. Mă bucur de căutarea frumuseții în munca pe care o fac. Ocazional, construiesc intenționat o piesă frumoasă pe care cred că mulți o vor iubi iar alte ori fac exact opusul. E interesant să lucrezi o piesă a cărei singure intenții este frumusețea.
Expoziția Lisei Walker este deschisă până pe 4 Mai 2019.
Photo credit: Jacqui Shelton – fotografiile cu instalația & Lisa Walker – fotografia introductivă.