Designerul de bijuterii din Londra, Milton Stavrou, proaspăt absolvent al Central Saint Martins, a fost desemnat câștigătorul Premiului AUTOR 2025 — un titlu care recunoaște vocile emergente din bijuteria contemporană. Profund personală și încărcată conceptual, colecția sa de absolvire, Cheap as Chips: Principles of a Fish Supper, își trage inspirația din tradiționala afacere de familie — o pescărie britanică — și explorează teme precum memoria, valoarea și fragilitatea economică prin artă purtabilă.
Înainte de a-și face debutul internațional la AUTOR 2025 în București, Milton vorbește cu echipa AUTOR despre semnificația lucrării sale, provocările transformării unei povești de familie în bijuterii și ce își dorește să descopere la prima sa expoziție internațională.
Felicitări pentru selecția ta în urma parteneriatului dintre AUTOR și Central Saint Martins! Ce înseamnă această oportunitate pentru tine?
Înseamnă foarte mult să-mi fie recunoscută colecția de absolvire. Toată munca grea a meritat. Este un sentiment ireal să pot să-mi expun lucrările într-un eveniment atât de prestigios.
Îți vei prezenta pentru prima dată colecția în România. Ce ești cel mai entuziasmat să împărtășești cu publicul de la AUTOR 2025?
După ce am primit premiul, am lucrat pe tot parcursul anului pentru a îmbunătăți, completa și adapta colecția astfel încât să ajungă la un public mai larg. Sunt extrem de entuziasmat de reacțiile venite din partea vizitatorilor și a specialiștilor. Să fiu înconjurat de atâta talent și interes este un privilegiu — iar faptul că povestea mea va fi spusă alături de ale altora mă umple de mândrie.
„Cheap as Chips” este o colecție profund personală și conceptuală. Ce poveste spui prin aceste materiale și forme neașteptate?
Pescăria tatălui meu este un reper al comunității noastre de peste 54 de ani. A fost anterior a bunicului meu și a trecut prin multe momente financiare dificile — inclusiv acum. Recesiunea actuală, adesea descrisă ca o criză a costului vieții, a adus o instabilitate economică profundă. Cheap as Chips: Principles of a Fish Supper reflectă ironia faptului că un aliment istoric accesibil precum cartofii prăjiți nu mai este „ieftin”, ci, pentru mulți, a devenit o mică indulgență.
Această schimbare de percepție afectează modul în care oamenii interacționează cu locuri precum magazinul nostru. Locurile tradiționale ale clasei muncitoare sunt din ce în ce mai uitate. Comunitățile devin izolate. Colecția mea evidențiază aceste dinamici în schimbare — încurajând oamenii să „sprijine localul” și să găsească valoare în ritualurile simple ale vieții cotidiene. Am folosit materiale considerate prețioase — precum aurul, argintul și chihlimbarul — tocmai pentru a sublinia această valoare.
Ce provocări sau surprize ai întâlnit în procesul de a transforma o poveste de familie în obiecte purtabile?
Una dintre cele mai mari provocări a fost să transform experiențe personale, adesea banale, în obiecte care să fie purtabile și captivante — menținând un echilibru între forme recognoscibile și unele mai abstracte, care să stârnească curiozitatea. Mi-am dorit ca publicul să privească de două ori și să fie atras să descopere mai mult.
Asta a implicat multă experimentare cu materiale și tehnici — cum ar fi recrearea aspectului cartofilor prăjiți sau reutilizarea unor suprafețe din magazin, precum blaturile de masă, în broșe. Fiecare piesă trebuia să fie purtabilă, dar și încărcată de semnificație.
Colecția este împărțită în trei secțiuni: fața magazinului, spatele magazinului și farfuria. Această structură m-a ajutat să gestionez procesul de design și să includ și acele aspecte ale magazinului care, de obicei, nu sunt vizibile pentru clienți. Un exemplu este colierul Principles of a Fish Supper, inspirat de modul în care tatăl meu pregătește peștele — mai întâi îl curăță de solzi, apoi îl întoarce pentru a-i scoate oasele. Forma din argint reflectă acest proces: o parte este gravată cu acid și oxidată, iar reversul dezvăluie sidef, evocând fragilitatea fulgilor de pește.
Cum te pregătești mental și logistic pentru prima ta expoziție internațională?
Din fericire, încă lucrez în magazinul tatălui meu — asta e toată pregătirea de care am nevoie!
Ce speri să înveți sau să câștigi din această experiență la București?
Sper să întâlnesc practicieni inspiraționali — atât emergenți cât și consacrați — și să învăț cum navighează ei industria bijuteriei. Îmi doresc să înțeleg diferite abordări ale practicii și să explorez potențiale direcții pentru cariera mea.
Vezi deja conturându-se ideile pentru următoarea ta colecție, după AUTOR?
Da, am început să dezvolt colecția dincolo de spațiul magazinului — combinând motive tradiționale de bijuterii cu detalii subtile contemporane care aduc piesele în lumea reală. Un exemplu este inelul cu pată de ketchup, care îmbină familiarul cu neașteptatul — combinând tradiția cu experiențele trăite.