Pe parcursul celor 3 zile de Workshop Narațiuni Materiale, Melanie Isverding și participanții au abordat tema materialelor în bijuteria contemporană, în contextul filozofiei lui Joseph Beuys. Au analizat semantica materialului și au aflat cum alegerea lui susține ideile la nivel narativ.
Atelierul a avut loc la ART-UP Școala de Artă Contemporană și a făcut parte din expoziția și performance-ul I LIKE JEWELRY & JEWELRY LIKES ME.BEUYS 101, inițiat de Goethe Institut, în anul dedicat artistului Joseph Beuys, eveniment complementar AUTOR Târg Internațional de Bijuterie Contemporană 2022, care a avut loc în perioada 28-29 mai la Palatul Oscar Maugsch din centrul Bucureștiului.
Mădălina Stoica
Ne naștem înzestrați cu infinite posibilități și puteri posibil magice.
Din păcate, odată cu trecerea timpului nu numai că nu ne dezvoltăm aceste abilități, dar chiar încet-încet le pierdem.
Suntem fără să fim conștienți, din păcate, pe un drum plin de obstacole și de semne.
Ne lăsăm conduși de prejudecăți, automatisme, „valori ”sociale, tradiții și obiceiuri prost înțelese sau neînțelese de fapt.
Vine un moment crucial pentru fiecare, moment pe care trebuie să îl „ vedem ”cu ochii sufletului, când trebuie să ne avântăm într-o călătorie „sinucigașă”- să murim simbolic pentru a renaște pe deplin, să ne asumăm acest profund moment de metaformozare ireversibilă. În fapt suntem doar niște pelerini mereu pe drum în căutarea magiei din noi, trebuie doar să avem curajul să (re)devenim propriul nostru talisman.
Miruna Belicovici
După experiența de a lucra împreună, am ajuns să cred că, pe langă un artist şi un profesor, Melanie Isverding este unul dintre cei mai generoşi oameni pe care i-am întâlnit. Te insoțeste altruist în călătoria ta personală, ajutându-te să articulezi coerent conceptul care sta că fundament al demersului tău artistic.
Nu am finalizat nicio piesa că rezultat al workshopului susținut de Melanie Isverding. Îmi trebuie timp. Am descoperit împreună o poveste tare frumoasă, am dezbrăcat-o foaie cu foaie, până la miez, pană la o esență atât de personală mie. Am savurat felul în care traduce abordarea conceptuală şi o ancorează în detalii tehnice.
Voi traduce experiența într-o serie de piese, pe îndelete. Deocamdată las aici doar câteva file din povestea ce va deveni o serie de broşe. Şi abia aştept următorul prilej în care să pot lucra, povesti, învața cu şi de la Melanie Isverding.
Îi mulțumesc lui Melanie pentru imersiunea atent ghidată în lumea conceptelor. Înainte nu înțelegeam pe deplin cum să ajung de la idee la un produs finit. Îndrumat pas cu pas de Melanie, am descoperit un algoritm. În plus, atelierul m-a ajutat să lucrez cu materiale noi, pe care le-am evitat înainte. Toate împreună reprezintă o generoasă sursă de inspirație pentru lucrările viitoare.
Lucrarea mea intitulată „comoara este înăuntru” subliniază faptul că de cele mai multe ori, ce este cel mai valoros se găsește în interior. Pentru aceasta piesă am folosit 3 tipuri de materiale: textil, metal și piatră.
Ana Barbu
Am fost foarte entuziasmată să o întâlnesc pe Melanie Isverding și să descopăr modul ei de a aborda materialele și simbolurile și poveștile care se ascund sub alegerile pe care le facem, când vine vorba de materialele pe care le folosim în bijuterie, mai ales că, pentru mine, să colecționez, să expun și să pun într-un context nou tot felul de obiecte, este un mod de a mă exprima. Din acest motiv, abia așteptam să fac acest proces mai conștient, așa cum ni se promitea în descrierea atelierului.
Melanie a folosit mai multe tehnici pentru a face posibil acest lucru, unul fiind să analizăm materialele din punct de vedere semiotic și să descoperim, astfel, semne și semnificații din diverse perspective, cum ar fi cea socială, culturală sau personală. Ni s-a cerut să aducem materiale care să poate fi referențiale pentru aceste trei moduri de interpretare și diverse imagini care să pună materialele alese în diverse contexte. Apoi, în urma discuțiilor avute cu Melanie, am decis cum să le transpunem în limbajul bijuteriei.
Că să aleg materiale, am făcut o plimbare pe străzile Bucurestiului și am adunat câteva obiecte care mi-au sărit în ochi. Am hotărât să lucrez cu o bucată de pânză pe care era brodată o spirală dublă, un simbol antic care a dobândit numeroase semnificații de-a lungul timpului, fiind folosit în numeroase culturi, cea mai evidentă semnificație fiind cea a dualității, a echilibrului între doua forțe care se opun. Spirala mea avea un element interesant, persoana care a brodat-o a adăugat ceva ce mi se părea că seamănă cu nişte spini.
O altă semnificație care m-a atras, a fost aceea a feminității, ca și cea care se află sub ideea de broderie, acesta a fost un alt motiv pentru care am ales să lucrez cu acea bucată de față de masă, mișcări sociale că feminismul fiind direcții în care eu mă regăsesc. Un ultim motiv pentru care am ales acest material, a fost că seamănă cu semnul infinitului, lucru care mi s-a părut o coincidență drăguță, pentru că la începutul atelierului am vorbit despre semne care ne reprezintă și eu am ales semnul infinitului. Îmi place să cred că nimic nu este absolut predictibil și întotdeauna ceva se poate întâmpla și reconfigura totul pe o cale complet nouă și neașteptată.
La nivel personal, Melanie ne-a încurajat să ne ascultăm impulsurile, emoțiile și intuiția sau cel puțin asta a fost pentru mine ceea ce consider că am câștigat din interacțiunea cu ea. Sigur, nu este e o metodă nouă, însă se pare că aveam nevoie să îmi reamintesc să ascult în mod activ alegerile mele inconștiente și să am ceva mai multă încredere în lumea mea interioară și în propria interpretare a realității.
Laura Sima
În perioada 19-21.05.2022 am avut șansa să particip la workshop-ul NARAȚIUNI MATERIALE susținut de Melanie Isverding și organizat de Goethe Institut București, în colaborare cu AUTOR Jewelry Platform și Scoală de bijuterie ART-UP, eveniment colateral expoziției I LIKE JEWELRY AND JEWELRY LIKES ME. BEUYS 101.
Întâlnirea cu Melanie nu a însemnat doar o oportunitate de a discuta, schimba idei și lucra cu un artist bijutier cu o pregătire și un palmares impresionant, ci și o reîntoarcere la analiza obiectului de design (bijuteria, în acest caz) prin prisma semiotică.
Numele lui Ferdinand de Saussure, Charles Sanders Pierce și Charles William Morris îmi erau cunoscute din facultate, când aplicam teorii din sfera analizei limbajului și construcției de sens, în vederea interpretării unor imagini din artă și publicitate. Prin prisma faptului că o bijuterie, că obiect în sine, este nu doar purtătoare de sens (incorporând semne și simboluri), ci și generatoare de noi semnificații, că percepția acesteia poate fi diferită în funcție de o serie de factori, de la cei temporali și geografici, până la culturali și individuali, incluzând aici și relația dintre corp și bijuterie. În cadrul workshopului am avut ocazia să lucrăm fiecare la o piesă care să includă referințe sociale, culturale/tradiționale și personale.
Cu alte cuvinte, parcursul realizării bijuteriei a devenit hiper-conștient, conștientizat și controlat, analizat. Materialele alese se circumscriu unei alegeri personale, iar încapsularea sensului a devenit un proces, un dans, o continuă pendulare între vehicol (material), realitatea desemnată și semnificație. Astfel, ce faci cu boabe de cafea, fragmente brodate de panză și argint? Răspunsul îl vedeți în imagini: o broșă realizată din material de în, brodată cu fir de mătase argintie și cu un model tradițional, umplută cu boabe de cafea. O pledoarie pentru conexiuni, relații, timp de relaxare. Și un miros de cafea ce te însoțește permanent, plus un efect tactil reconfortant. Este propria mea hygge, dacă pot să spun așa.
Nu te aștepți niciodată la cât de mult din sufletul și mintea ta se poate transfera într-o creație, până nu analizezi conștient fiecare alegere pe care o faci, de la mărime și formă, la selecția materialelor și modul în care le combini. Aceste trei zile petrecute în cadrul atelierului lui Melanie Isverding ” Narațiuni Materiale” mi-au confirmat cât de adânc sunt învăluite în mintea noastră mecanismele creației și modul în care fiecare aspect al vieții noastre activează resorturile din spatele fiecărei acțiuni. Pe parcursul acestor trei zile am creat o broșă. Această bijuterie îmi exprimă durerea, suferința, grijile, bucuria, aspirația la perfecțiune, speranța de a fi din nou sănătoasă.
Am realizat o broșă rotundă din flacoane de plastic, care conțineau un medicament pentru ochii mei suferinzi.
Flacoanele folosite le păstrasem chiar cu gândul că într-o zi voi putea crea o bijuterie frumoasă, care va compensa pentru durerea și suferința îndurată. Mi-am spus că, daca voi reuși să creez o bijuterie din ele, voi putea inversa parcursul bolii și pot chiar spera la vindecare.
Am combinat perle și denim cu fiolele de plastic folosite. La un nivel simbolic, perlele semnifică perfecțiune, armonie, dar pentru mine ele reprezintă și lacrimile de care am atâta nevoie pentru ochii mei. Ele simbolizează de asemenea, eleganță, prețuire, recunoaștere, confort, stabilitate și evocă legătura cu mama mea, care poartă întotdeauna perle. Denimul sugerează durabilitate și totodată versatilitate, tinerețe și joacă, precum copiii mei care sunt niște adolescenți dulci. Forma rotundă exprimă aspirația mea către perfecțiune și armonie.
Fără a fi pe deplin conștient de acest lucru, gândurile influențează profund actul creației și atât de mult din sinele vostru poate fi reflectat doar într-o mică bucată de broșă realizată din materiale reciclate, neprețioase.
Am avut marea șansă, pe care eram foarte aproape să o ratez, să particip la workshop-ul Narațiuni Materiale susținut de Melanie Isverding. Discuțiile și lucrul alături de Melanie au venit că o cotitură în noul meu drum artistic. A fost o oportunitate de a lucra atât cu un profesor că Melanie, cât și cu restul participanților, fiind foarte interesant să ascult îndrumările ei pentru fiecare artist-bijutier în parte.
Melanie m-a ghidat foarte discret către o abordare pe care nu aș fi luat-o în considerare niciodată, fără să mă simt deloc influențată, că și cum eu am luat acesta decizie de a realiza o piesă mare, dintr-o bucată de pânză pictată, o broșă, ceea ce nu prea fac de obicei. Acuratețea limbajului ei artistic mi-a limpezit mult interpretarea mea asupra designului de obiect-bijuterie și exprimarea mea mult mai facilă în zona de desen-pictură.
Conceptul fiecărei piese lucrate a pornit de la 3 materiale menite să reprezinte contextul social, cultural sau tradițional și un context personal. Nu m-am limitat doar la aceste referințe și am adus multe dintre schițele mele, sub formă de diverse plante păstrate în memoria metalului prețios, diverse textile preparate cu materiale alternative, care ar putea fi puse într-o montură, pietre semiprețioase, pe care cu ajutorul lui Melanie le-am limpezit și le-am găsit un mod de a le pune în valoare.
În decursul acestui workshop am primit cu generozitate multe informații, în primul rând la nivelul limbajului artistic, cât și îndrumări tehnice.
Teodor Siminic
Conceptul creativ inspirat de Melanie, semn-simbol-creație, ne-a ajutat să creăm o noua legătură între partea spirituală cu cea materială.
Spațiul creativ din fiecare dintre noi poate fi mărit cu îndrumare și experiența potrivită, în moduri diferite. Zilele acestea cu Melanie au fost o călătorie din interior spre exterior.
Am ales să alcătuiesc o broșă din materiale care ne leagă de traiul zilnic în oraș, aluminiu din dozele de suc, plastic din ambalajul acadelelor, cui de pe șantierul de construcții și o bomboană.
Conceptul fiind legat de decizii, a trebuit să alegem, dacă contribuim într-un mod pozitiv la viitorul speciei sau nu. Toți trebuie să facem această alegere, iar broșa încearcă să grăbească această decizie .
Văd bijuteria contemporană că pe un mod de a cimenta vizual și spiritual un simbol.