fbpx

Yael Friedman – interviu

Yael Friedman – interviu

Yael Friedman – interviu 960 960 Dautor

1. Cum împaci jocul și seriozitatea în lucrările tale?

MC Escher a spus: „Munca mea este un joc, un joc foarte serios”.
Trăiesc după acest motto. Fiecare piesă de bijuterie pe care o creez este bine gândită și lucrată. Proiectarea unui obiect cu care te poți juca implică un proces complex, iar crearea bijuteriilor care au în componența lor jocul este și mai complicată. Se aplică diferite constrângeri pentru bijuteriile de tip joc față de cele aplicate bijuteriei clasice, iar acestea rezultă în crearea unei provocari plăcut abordabile.

2. Jocurile fac parte din viața ta și în afara atelierului?

Jocurile au făcut mereu parte din viața mea; Prefer puzzle-urile și jocurile de construcție, deși nu-mi plac foarte mult jocurile de masă.
În copilărie, aveam un set de tren LEGO la care montam ore întregi împreună cu tatăl meu, iar în casă mereu se găsea un puzzle de asamblat. Bunicii mei aveau un set de cuburi de construcții din lemn și obișnuiam să inventez diverse mașinării. Primul meu puzzle 3D a fost un puzzle cu bile din lemn pe care l-am găsit acasă într-unul din sertare. Chiar și acum, mă distrez de minune în magazinele de jucării. 

3. Piesele tale de bijuterii sunt interactive – crezi că bijuteria ar trebui abordată într-o manieră mai conceptuală?

Interactivitatea este un concept prezent în lucrările mele, dar nu este singurul concept pe care îl urmez. Abordez problemele politice și de mediu, sustenabilitatea, interacțiunile umane și multe altele. De exemplu, inelul Three Women, câștigător al premiului Autor din Veneția nu este doar un inel puzzle interactiv, dar și o piesă care dezvăluie legătura puternică între trei persoane / trei generații care pot crea ceva nou împreună (ideea Gestalt).
Bijuteria este multidimensională; nu reprezintă doar o podoabă, ci și un obiect capabil să transmită idei. Poate fi o jucărie și o sculptură, ceva la care te uiți, atingi, ceva de care te bucuri și pe care îl studiezi. Are o istorie, prezent și viitor.

4. Israel este o țară recunoscută pentru platforma sa vastă de bijuterie. Care sunt avantajele și dezavantajele de a opera ca bijutier contemporan în acest context?

Scena bijuteriei din Israel este uimitoare, avem mulți artiști talentați și există o mare diversitate. Există doar argumente pro pentru această afirmație:
– Sunt mulți colegi de breaslă cu care poți comunica și discuta idei.
– [Majoritatea] bijutierilor israelieni sunt prietenoși și dispuși să împartă informații și să asiste la chestiuni tehnice.
– Colegii te anunță despre evenimentele curente, povestesc despre locurile pe care le-au vizitat și lucrările care i-au impresionat.
– Poți vizita multe expoziții de bijuterie.
– Scena este activă și lucrurile se întâmplă.

5. Colaborezi cu “copilul din tine“ în atelier?

“Copilul din mine” vine cu ideea generală a piesei, iar apoi bijutierul/ designerul din mine preia controlul și dezvolta ideea inițială, transformând-o într-un concept coerent, gândindu-se cum să creeze piesa.

6. Un cuvânt ce descrie purtătorii bijuteriilor tale.

Oameni (-:

7. La ce piese de bijuterie lucrezi acum?

În perioada asta lucrez la o expoziție solo într-un mic muzeu din Israel.
Tema expoziției este Culoare și abordez o aplicație neobișnuită a acesteia în bijuteriile pe care le prezint. Lucrările pentru expoziție constau în multe instalații de bijuterii colorate, la scară largă, realizate din multe materiale care, în ansamblu, vor arata distractiv.
Acesta va fi (să sperăm) un eveniment post Covid 19. Ultimele luni au fost dificile pentru toată lumea. Această epidemie a schimbat lumea într-o manieră insondabilă.
Această expoziție intenționează să creeze un spațiu care va oferi publicului câteva minute de uitare, un loc plin de culoare și stimulare vizuală.