AUTOR este o poveste imaginată și construită de oameni pasionați, care inspiră prin creativitate, viziune și curaj. Vă invităm să descoperiți unul dintre #peopleofAUTOR și să îl lăsați să vă anime curiozitatea cu povestea și creațiile sale care au sursa în orașul său natal.
Kiang Edwin Idris Charmain, cunoscut și sub numele de Edwin Charmain, este un designer creativ, cu accent pe designul grafic, textil și bijuterii. Venind dintr-o familie producătoare de textile în „orașul batik” din Pekalongan, Indonezia și absolvent de Master la Central Saint Martins pe design de bijuterii, el se concentrează pe crearea de bijuterii etic-durabile, care sunt inspirate de cultura și tradiția baticului din orașul natal.
Participarea la AUTOR presupune un riguros proces de selecție, o colecție special dedicată evenimentului și multă muncă. Ce ne poți spune despre colecția cu care participi la târgul Autor?
Colecția mea este intitulată Pusaka, nume care în sanscrită înseamnă comoară sau moștenire de valoare. Include o gamă de piese de bijuterie de arginit filigran inspirate de iconografia indonesiană batik. Pune reflectorul pe dilema comunității batik din zilele noastre, concentrându-se pe aspecte legate de durabilitatea și capacitatea de supraviețuire ale meșteșugurilor tradiționale în era producției industriale. Combinând elemente ce se regăsesc în motivele batik tradiționale din Indonezia cu secvențe unice din obiecte naturale și clădiri, colecția Pusaka dă o nouă viață tradiției și meșteșugului batik vechi de mii de ani, transformând o tehnică odinioară bi-dimensională de lucru cu ceară pe material textil în piese tridimensionale de bijuterie.
Am colaborat la această colecție cu artizani specialiști în filigran din Kota Gede (Indonesia), dezvoltând o nouă abordare a filigranului și a măiestriei cu rădăcini în tehnica tradițională. Ne-am delimitat de cultura modernă de producție și consum de masă folosind meșteșuguri și tehnici tradiționale manuale pentru a crea un număr mic de piese de bijuterie care ar putea ‘traduce’ măiestria creațiilor batik și ar putea contribui la transmiterea acesteia către generațiile viitoare, ca o moștenire de valoare.
Am folosit la aceste bijuterii reziduri de argint, componente de argint provenind din deșeuri electronice și produsul secundar al soluțiilor folosite la developarea filmelor pentru a crea un fir de argint filigran reciclat. Am ales acest material durabil și această tehnică deoarece permite colecției să vină cu piese voluminoase însă ușoare care exprimă mișcarea organică și trăsăturile delicate ale creațiilor batik manuale.
La fel cum tradiția batik este bogată în simboluri și sensuri, fiecare element al bijuteriilor Pusaka, de la formă la numărul de elemnte sugerează un sens mai profund decât aparența. Întreaga colecție constă în 16 piese diferite, care ca întreg spun povestea vieții, morții și renașterii tradițiilor indoneziene batik și filigran în era globalizării, și servește ca un vehicul de promovare, păstrare și inovare pentru aceste tradiții.
Ce înseamnă pentru tine să fii prezent la AUTOR?
Fiind un tânăr designer care își propune să construiască un brand, șansa de a-mi prezenta lucrările în unul dintre cele mai importante evenimente de bijuterie contemporană din Europa de Sud Est îmi deschide noi orizonturi. Diversitatea și expertiza la care ai acces în acest eveniment îmi va îmbogăți gândirea creativă și va da naștere la noi conversații despre materialitate, concept, context și măiestrie. Această oportunitate îmi va lărgi și sfera contactelor și va deschide o nouă posibilitate pentru colaborări viitoare.
Conceptul târgului de anul acesta este „Beauty never sleeps”. Ce înseamnă frumusețea pentru tine și cum ți-a influentat acest concept creația artistică?
Ca designer care vine dintr-o țară așa bogată în povești, istorie și tradiții, definiția mea pentru frumusețe merge dincolo de ce se poate vedea la suprafață. Ceea ce ne ‘construiește’ din interior; valoarea ta și capacitatea care îți permite să fii cine ești cu-adevărat este ceea ce consider Frumos.
Dacă vorbim de bijuterie, materialul din care e făcută nu e singurul lucru care o face frumoasă. Mai degrabă atingerea blândă a creatorului său și înțelegerea atât a conceptului cât și a procesului fac bijuteria unică și fermecătoare de fiecare dată. Ca și cum spiritul creatorului și designerului său devin sufletul obiectului.
Cred că relația noastră cu bijuteria este una intimă. Alegem bijuteria care reflectă cel mai bine ceea ce suntem și ce credem. Acestea fiind spuse, când creez bijuterie, mai degrabă decât să o văd ca pe o podoabă care va fi colecționată și purtată, o tratez ca pe ceva individual, o creatură care are un corp și un suflet al său. Începând cu materialul, forma, aranjamentele și numele, toate au un sens mai profund decât pare. Sunt simbolice, poetice și reprezintă valoarea și spiritul designerului, creatorului și a celui care o poartă.
Suntem mai grăbiți, asaltați de informatie, lipsiți de atenție. Cum reflectă bijuteria contemporană actuala societate?
Mai degrabă decât să reflecte cred că bijuteria contemporană provoacă societatea de azi în ceea ce privește durata concentrării deoarece practica este complexă și necesită atenție la detalii. Spre deosebire de majoritatea curentelor din arte și design de-a lungul istoriei, bijuteria contemporană nu poate fi înscrisă într-o categorie sau înțeleasă doar prin felul cum arată sau materialul din care e făcută. Practica implică multe alte aspecte cum ar fi contextul social. Produsele finale se plasează la punctul de sinergie dintre felul în care arată (material și stil), teme mai largi și lumea în care trăim.
#ad #AutorFair #advertorial