Ioana Matei – Focus Designer la AUTOR 8

Ioana Matei – Focus Designer la AUTOR 8

Ioana Matei – Focus Designer la AUTOR 8 773 500 Dautor

Ioana Matei focus_designer

Ioana Matei crează bijuterie din pasiune, ca mod de viaţă. Şi-a propus să trăiască din asta şi din fiecare demers materializat într-o colecţie unică dar şi accesibilă. Am stat de vorbă cu designerul din Baia Mare despre influenţe artistice dar şi despre Autor 8 (târgul de bijuterie contemporană la care va fi Focus Designer, pe 3 şi 4 noiembrie la Sala Dalles).

> Întâi de toate, ce poate deveni, din punctul tău de vedere, bijuterie? Bijuteriile tale sunt o continuare a unor piese vestimentare, o extensie firească a lor? Sau mai degrabă le priveşti (atunci cand le creezi) ca pe ceva de sine stătător, un accesoriu în jurul căruia poţi crea o întreagă ţinută?

Ioana Matei: Tind să-mi privesc piesele de bijuterie ca pe elemente de sine stătătoare, îndeajuns de complexe încât să poţi crea o ţinută vestimentară pornind de la un accesoriu gândit de mine, însă în acelaşi timp suficient de adaptabile încât să poţi completa o apariţie. Bijuteriile mele cred că sunt o continuare a personalităţii purtatoarei (nu neapărat a unor piese vestimentare) deoarece sub carapacea esteticului există nişte idei, un concept de la care se porneşte în construirea pieselor, o poveste care le susţine. Bijuteriile create de mine NU sunt podoabe.
Ce poate deveni bijuterie? Un gând frumos, o senzaţie plăcută, intuiţia, o vorbă, o idee, o trăire, prin care artistul amprentează orice materialitate sau formă pe care o foloseşte. Orice se poate transforma în bijuterie. Eu aşa văd lucrurile.

> Bijuteriile pe care le creezi sunt accesibile ca design? Ţi se întâmplă să creezi pentru că le-ar purta oameni anume sau că, dimpotrivă, s-ar adresa oricui interesat de frumos?

Aş spune ca ceea ce am construit până în momentul de faţă este destul de accesibil. Lucru pe care nu pot să-l promit şi pentru viitor 🙂
Există un demers în viaţa oricărui creator, o evoluţie constantă, faţă de care noi suntem datori indiferent de curente, trenduri, cerinţele publicului sau orice altă cauză exterioară. Însă am remarcat că există un anumit tip de public care rezonează cu ceea ce prezint eu şi care, în primul rând, vrea să cunoască ce transmit prin lucrările mele.

> Cum te documentezi pentru o colecţie? Cât de mult este de lucru de la idee până la fapt?

Partea de documentare este foarte importantă pentru mine, este baza oricărei colecţii (este ideea de început, sunt informaţiile teoretice pe care le adun, informaţiile vizuale din care mă inspir). Citesc cărţi despre tema aleasă, caut vizualuri din domenii cât mai variate şi încerc să transpun orice gând prin metode artistice diferite, până să ajung să lucrez bijuteria. Este un proces complex, de lungă durată, câteva luni de căutari, formulări, încercări, etape de sedimentare, ca abia apoi să pornească lucrul efectiv la piesele de bijuterie.

> Dacă ar fi să numeşti o lecţie învăţată în domeniul creaţiei, care ar fi aceea? Şi de ce are atâta valoare?

Cred ca lecţia mea de bază este conduita artistică; un soi de bună-cuviinţă, de decenţă  în faţa publicului. Are valoare pentru că în lipsa ei tot procesul meu creator ar fi stopat ; există acest mare risc de a te pierde ca artist.

> Publicul român care gustă bijuterie de autor abia se formează. Ar fi corect să afirmi că odată cu acesta şi designerii cresc? Pui altfel de preţ pe ceea ce creezi (atât artistic, cât şi material/financiar)?

Cu siguranţă designerii cresc de la an la an, de la colecţie la colecţie. Ce am observat până acum este o evoluţie frumoasă, şi este un firesc al demersului, însă majoritatea lucrurilor sunt făcute autodidact, ceea ce prelungeşte timpul de progresare.

> Consideri bijuteria de autor un domeniu de nişă? Cu un public limitat sau versatil? Înţelegător al conceptelor sau retincent la astfel de piese?

Bijuteria de autor este încă un domeniu de nişă în România pentru că nu există o tradiţie în acest sector. Acest tip de bijuterie a apărut pe piaţa românească acum câţiva ani şi va fi nevoie de mult timp şi multă rădbare până când publicul se va obişnui cu segmentul acesta de bijuterie. Aici mă refer la momentul când mai mulţi oameni vor înţelege ce înseamnă bijuteria de autor şi vor şti cum să o poarte.

> Povesteşte-ne, ca teasing, câte ceva despre colecţia cu care te prezinţi ca Focus Designer în cadrul târgului de bijuterie contemporană Autor.

Colecţia pregătită pentru prezenţa mea ca Focus Designer în cadrul târgului de bijuterie contemporană Autor este un exerciţiu de maturitate creativă. Se numeşte SERIAL PROJECT NO. 9, e vorba despre o suită de coliere construite din aceleaşi câteva elemente, dar dispuse în compoziţii diferite. Aş putea spune că am găsit toate combinaţiile relevante a părţilor componente şi sunt bucuroasă că o să am parte de un spaţiu privilegiat pentru a le prezenta.
Consider că este important ca orice creator să ajungă la un moment de cumpănă, atunci când cântăreşte real ce urmează să facă, pentru a progresa. Eu mă aflu în acest moment şi colecţia cu care vin la Autor 8 reprezintă nişte răspunsuri pe care mi le-am dat şi, deopotrivă, nişte confirmări sau infirmări pe care le aştept.

> Colecţiile tale au denumiri simbol, cu tâlc. Întâi numeşti colecţia şi apoi o compactezi? Sau viceversa?

Titlurile colecţiilor se nasc odată cu bijuteriile. În toată perioada de documentare, de exerciţiu şi de căutari ies la iveală anumite vorbe clare care susţin tot conceptul; un fel de concluzie. Aşadar, cea mai nouă colecţie, SERIAL PROJECT  NO. 9,  vă invit să o descoperiţi la Autor 8, pe 3 şi 4 noiembrie, la Sala Dalles.

Sázkové Kanceláře Bez Ověření Totožnosti