Molly Wang este un designer de bijuterie contemporană care și-a schimbat profesia din industria high-tech cu studiul și crearea bijuteriilor. Molly este fascinată de manualitatea lucrului în atelierul de bijuterie, pasiunea ei fiind pentru prelucrarea metalelor cu tehnologie scăzută, o tehnologie ce modelează pas cu pas materialul. Prezentul studiu a pornit de la o dilemă simplă: va dispărea confecționarea manuală a bijuteriilor în fața tehnhologiilor de imprimare 3D? Molly a fost selectată ca participant la AUTOR 2019, iar acest lucru i-a oferit acces la un public nou și relavant pentru acest studiu.
La începutul secolului XX, designerii și meșteșugarii au prezentat o atitudine rezistentă față de tehnologie. Odată cu trecerea timpului, mulți designeri au adoptat noi tehnici, tot mai multe bijuterii fiind produse de mașini și printere 3D, bazate pe dezvoltarea tehnicii de fabricație industrială.
Dar oare oamenii preferă bijuterii handmade, fabricate manual sau bijuterii fabricate de înalta tehnologie? Pentru că există o mulțime de opinii și percepții, Molly a dorit să exploreze percepția utilizatorilor și a privitorilor asupra valorii bijuteriilor lucrate manual. Concentrându-se pe tehnică, aceasta a făcut o cercetare care își propune să răspundă la următoarele două întrebări: Cred oamenii că această tehnică apreciată a handmade-ului va fi înlocuită de tehnologie? Cum vom menține valoarea bijuteriilor lucrate manual?
În timpul cercetării, Molly a utilizat metoda cantitativă a sondajului, precum și metoda calitativă a interviului. Pentru că locuiește în străinătate, a încercat să obțină date de la persoane din medii culturale diferite. Prin urmare, Molly a realizat un chestionar online, folosind două platforme diferite, pentru două grupuri diferite de oameni: unul este destinat asiaticilor care studiază sau lucrează în Marea Britanie; unul este destinat lucrătorilor locali chinezi; unul este un sondaj offline (același chestionar), pentru persoanele prezente la Târgul AUTOR 2019. Articolul următor va descrie rezultatele din toate cele trei grupuri de sondaj, reprezentarea grafică fiind disponibilă doar pentru grupul AUTOR.
Una dintre primele întrebări a fost „Câte piese de bijuterie realizate manual deții în calitate de cumpărător / utilizator”. Acest lucru a ajutat-o pe Molly să înțeleagă cunoștințele și interesele oamenilor în domeniul bijuteriei lucrate manual. Au existat patru opțiuni: 0, 1-5, 6-10,> 10. Alte întrebări au inclus: materialul, tehnica, aspectul, calitatea, prețul, impactul emoțional, conceptul etc. La final, luând în considerare faptul că tehnologia este în plină expansiune, Molly a întrebat participanții despre atitudinea lor față de metoda inovatoare și populară de imprimare 3D a bijuteriilor.
După ce a trimis sondajul online prin intermediul rețelelor de socializare, Molly a colectat peste 40 de feedback-uri pe Survey Monkey, 36 de feedback-uri pe Wenjuan.com și 10 feedback-uri în cadrul târgului AUTOR 2019. În urma acestei culegeri de date, analiza despre cele trei grupuri de persoane implicate a început. Cel mai tânăr grup este Survey Monkey (74% dintre participanți având puțin peste 20 de ani), cel mai în vârstă grup fiind AUTOR (70% dintre participanți având peste 30 de ani). Din aceste date, se poate observa că participanții la AUTOR au mai multă experiență de viață, dar și o putere mai mare de consum.
86% dintre participanții la sondajul Wenjuan au mai puțin de 5 piese de bijuterie lucrate manual. 60% dintre participanții la Survey Monkey au, de asemenea, mai puțin de 5 bucăți. Conform graficului, 60% dintre participanții la sondajul AUTOR au peste 10 piese de bijuterii realizate manual.
Aparent, participanții AUTOR preferă broșele înaintea oricăror alte tipuri de bijuterii. Procentul broșelor este de 9% (pentru sondajul de pe Wenjuan), 15% (pentru sondajul Survey Monkey) și 37% (pentru sondajul AUTOR) – ceea ce ne arată că mediul cultural contează, participanții asiatici achiziționând mult mai puține broșe decât vest.
Pentru majoritatea participanților, metalul este materialul cel mai apreciat, plin de istorie și universal acceptat. Cu toate acestea, participanții la AUTOR sunt deschiși și către alte materiale neprețioase, precum lemnul, ceramica și plasticul. În ceea ce privește tehnica, lucrul cu argint rămâne cel mai popular.
Motivele din spatele actului de cumpărare de bijuterii au fost diferite. Aspectul bijuteriilor este argumentul de top pe Survey Monkey, precum și la AUTOR, în timp ce impactul emoțional este argumentul câștigător pe Wenjuan. 42% oameni au ales impactul emoțional – majoritatea acestor participanți știu mai puțin despre bijuterii, în special despre bijuteriile contemporane; aspectul nu este suficient pentru a-i face să plătească mai mult pentru o piesă făcută manual, ei având nevoie de povestea din spatele bijuteriilor, povestea care le oferă acel impact emoțional.
Răspunzând la întrebarea „De ce ar alege cineva să cumpere bijuterii de masă, seriale, nu manuale?”, Grupurile Wenjuan și Survey Monkey au menționat argumentul „mai ușor de găsit”, în timp ce participanții AUTOR au menționat argumentul „mai ieftin”. Deoarece bijuteriile contemporane, în special bijuteriile de artă, sunt încă noi pentru chinezi, nu sunt ușor de găsit în magazine sau în galerii. Cu toate acestea, există mai multe galerii mici în Beijing și în Shanghai, deschise în ultimii cinci ani (San W, Froots, the Closer). Aceste galerii se concentrează pe promovarea bijuteriilor și artei contemporane internaționale în China.
Când au fost întrebați cine dorește să dețină o bijuterie tipărită 3D, 58% participanți la chestionarele Wenjuan au spus că nu sunt interesați. În comparație cu datele din alte grupuri, oamenii de pe Wenjuan sunt mai conservatori. Grupurile de studiu care au în componență persoane care lucrează în artă & design sunt mai deschise către tehnici high-tech – cum ar fi grupul AUTOR (70% dintre participanți fiind în favoarea bijuteriilor imprimate 3D).
Calitățile bijuteriilor imprimate 3D sunt conceptul (pentru grupul Wenjuan) și aspectul (pentru grupul Survey Monkey). Tehnica și aspectul sunt importante și pentru grupul AUTOR. Din rezultatele obținute și din opiniile colectate reiese că majoritatea oamenilor trebuie să cunoască cu adevărat povestea din spatele lucrării – în caz contrar, impactul putându-se pierde. Vorbind despre atitudinea utilizatorului față de viitorul bijuteriilor lucrate manual, majoritatea participanților se simt în general pozitivi. Unele dintre feedback-uri menționează că bijuteriile lucrate manual sunt prețioase și de neînlocuit.
Concluzii
În general, există trei puncte principale menționate în această cercetare:
În primul rând, cei mai mulți outsideri nu știu prea multe despre bijuteriile handmade contemporane (ceea ce este de înțeles), dar majoritatea se simt pozitivi în ceea ce privește dezvoltarea lor în viitor. Aceste rezultate încurajează într-adevăr artiștii să respecte tehnica tradițională.
În al doilea rând, măiestria lucrului de mână poate fi apreciată și dezvoltată mai bine prin promovarea ei. Nu este vorba doar despre strategia de marketing, ci și despre educația publică care ajută la construirea unei viziuni asupra esteticului în tânăra generație.
Nu în ultimul rând, modul în care tehnica îl poate ajuta pe bijutier să transmită emoții unui public este ceea ce ar trebui să fie practicat în permanență. După cum spune Paul Greenhalgh în Persistența meșteșugului (The Persistence of Craft):
“We are swimming in a sea of stuff we have made. We need to continually remind ourselves why it looks like it does and why we do it. And we must be careful not to drown in it.”