Sofia Björkman ✎ interviu

Sofia Björkman ✎ interviu

Sofia Björkman ✎ interviu 550 824 Dautor

Photo credit: Urban Jörén

AUTOR este o poveste imaginată și construită de oameni pasionați, care inspiră prin curaj și originalitate. Vrem să îi descoperi și să te motiveze prin istoria lor și prin ceea ce creează. Sofia Björkman este membru al juriului AUTOR din 2016.

Sofia Björkman locuiește în Stockholm, Suedia. Aceasta a deschis galeria PLATINA în 1999, după terminarea studiilor. De atunci, lucrează ca artist bijutier și curator pentru diferite proiecte care creează scene pentru lumea bijuteriei.

Platina este o galerie și studio pentru bijuterie contemporană, care prezintă peste 40 de artiști. Sofia produce și curatoriază între 6 și 10 expoziții în fiecare an; sunt expoziții individuale sau de grup, cu artiști suedezi sau de talie internațională, artiști din domenii conexe, folosind spațiul galeriei sau alte spații alternative. Sofia susține prezentări sau workshopuri despre bijuterie și este membru al boardului Art Jewelry Forum și al Swedish Arts and Craft Center.

„What has the bird done?” by Sofia Björkman [Image credit: Urban Jörén]

Sunteți creator de bijuterie, colecționar, curator și vorbitor la diferite conferințe despre bijuterie contemporană și design. Ce este bijuteria pentru dumneavoastră?

Aceasta este o întrebare pe care mi-o pun mereu. Când sunt întrebată, răspunsul meu diferă în funcție de cel care întreabă. Bijuteria poate fi și poate face atât de multe lucruri! Se poate spune că universul este bijuterie și nu aș putea să contrazic asta, dar e o temă pe care trebuie să o discutăm. Adesea, menționez intimitatea atunci când vine vorba despre bijuterie. De asemenea, mă interesează mult să discut despre modul în care bijuteria stă la limita dintre discipline. Asta o face disruptivă, în dezordine, dar liberă.

Ce ați învățat ca artist, o dată ce ați devenit și galerist?

Am învățat foarte multe, dar ca exemplu de lucru util descoperit: am înțeles cât de mult durează să faci un lucru. De exemplu, faptul că mă gândesc să vând o piesă ori să o scot în societate, durează mai mult și este mai costisitor decât să fac acea piesă. Am învățat cât de importante sunt pentru o piesă toate elementele din jurul său, cât de important este să pui o bijuterie în contexte diferite pentru a o înțelege. De asemenea, dialogul dintre artiști și audiența acestora îmi dă de înțeles că aceștia văd lucrurile în mod foarte diferit.

Cum ați descrie rolul curatorului în bijuteria contemporană?

Un curator poate să fie cineva care pune bijuteria în context, o legătură între artist și societate, o persoană care ghidează audiența în lumea artistului, dar, pe de altă parte, curatorul poate și să folosească bijuteria ca material prin care să discute un subiect.

Cum găsiți combinația perfectă între concept, promovare și artă?

Nu cred că există o combinație perfectă, dar sunt multe moduri interesante în care se poate face acest lucru.

Ați participat la selectarea lucrărilor pentru expoziția AUTOR pentru prima dată în 2016. Ce ne puteți spune despre colecțiile analizate?

Aș putea să comentez mult despre numeroase colecții, dar, ca notă generală, am întâlnit multe lucrări foarte personale și unice. Vreau să aflu mai multe despre mulți artiști din spatele colecțiilor și sper să am timp să îi studiez pe toți. Am întâlnit, însă, și lucrări pe care artiștii au învățat automat să le facă și sper să aibă curajul să își creeze piesele într-un mod cât mai personal, nu într-o manieră învățată.

Ne vedem la AUTOR!

Sázkové Kanceláře Bez Ověření Totožnosti