Reprezentant puternic și influent al bijuteriei de artă din Olanda, dar și de dincolo de granițele acesteia, Ruudt Peters organizează de câțiva ani un workshop de vară dedicat exclusiv artiștilor interesați de bijuterie contemporană. Tema din acest an – SOUL NOW a reunit în atelierul din Ravenstein 11 artiști interesați să descopere și să exploreze puterea creatoare, abordând metode de conectare la sine și de ghidare prin limbajul vizual plastic.
Opera lui Ruudt este una dintre cele mai premiate, recunoscute și apreciate în domeniul bijuteriei de artă, de-a lungul carierei îmbinând latura sa artistică cu calitățile pedagogice înnăscute. Curator și scriitor, continuă să predea în cadrul unui program privat susținut în studioul său de vară din Ravenstein, Olanda. Acesta este destinat atât studenților sau absolvenților academiilor de artă, cât și artiștilor, proiectanților și profesorilor care doresc să-și aprofundeze activitatea. În fiecare an, artiști plastici și producători de bijuterie participă la atelierul său.
La fel am făcut și eu, anul acesta. Așadar, ceea ce urmează a fi scris în următoarele rânduri nu va fi doar un jurnal de călătorie, ci și un ghid temporar printre gânduri, sentimente și trăiri. Gânduri despre Suflet.
E timpul Sufletului acum.
E timpul Sufletului. Acum.
Sufletul, acum.
Povestea începe cu ceva ce nu obișnuiesc să întreprind cu ușurință și fară secole de ezitări: să pășesc în mod voluntar în afara zonei de confort personal. Nu mă refer aici la provocări ce țin de făurirea bijuteriilor, ci la pașii făcuți cu capul înainte, fară a sta prea mult pe gânduri, peste hotarele liniștii sinelui. A subscrie la ideea de necunoscut a presupus călătoria într-o țară străină, exprimarea într-o limbă insuficient cunoscută și traiul zilnic într-un grup extrem de eterogen preț de o săptămână. O întreagă săptămână de august, în care frumoasa și capricioasa Olanda a decis, în ciuda tuturor prognozelor sumbre, să ne ofere zile însorite. Aceasta a fost, probabil, misiunea încredințată de Ruudt Peters celor care decid starea vremii în Ravenstein.
Pregătirile pentru atelierul lui Ruudt, Soul Now, au fost minuțioase – gândite, făcute, adunate, unele trimise înainte, altele aduse cu noi odată. Culoarea albă a fost proclamată suverană de la bun început și așa au fost și materialele noastre, poate și gândurile. Pe undeva însă, acolo, în mijlocul albului stăpân și atât de diferit de la unul la altul, am realizat că abordarea proprie a cerințelor premergătoare atelierului nu a fost una suficient de temeinică. Poate datorită obișnuinței de-a gândi și acționa între granițe prestabilite și conform unor reguli deja împământenite.
Când spui „mască” te gândești la ceva ce acoperă fața, dezvăluind totuși o parte din trăsăturile faciale. Acestea sunt însă doar criterii implicite. Știu acum că ar fi trebuit să văd mai departe – să gândesc mai puțin și să simt mai mult. De fapt, aceasta este cea mai prețioasă descoperire personală a săptămânii cu și despre Suflet. Devine astfel necesara identificarea celor mai potrivite metode de aplicare a imperativului:
Nu gândiți prea mult! Faceți! Faceți! Faceți!
De ce Suflet? De ce Acum? Ce este Sufletul? Ce credem despre Suflet? Cum îl simțim? Întrebări, întrebări, întrebări. Suflet. Există un Suflet imens, infinit și toate cele ce există sunt piese cu un rol bine stabilit în acest nesfârșit puzzle? Sau există un număr infinit de Suflete interconectate? Ce se întâmplă cu Sufletul în afara corpului său fizic? Animalele au Suflet și ele? Obiectele au Suflet? De unde vine Sufletul? Se iscă astfel gânduri despre trecut, strămoși, moștenire și apartenență, gânduri despre bătrânii noștri și ceea ce le datorăm cu toții. Cuvinte rămase nescrise sunt transformate în concret și trimise apoi lor, înaintașilor, prin foc și aer, în timpul unei ceremonii albe și purificatoare. Pământul, iarba și râul sunt martori tăcuți și inocenți.
Natura, elementele, sinele, introspecția, meditația… Conexiuni sunt dezvăluite și amintiri sunt aduse la suprafață, prezentul fiind gata să devină trecut. Cele cunoscute odată revin din uitare. Traiul aproape de natură, chiar și pentru o perioadă scurtă de timp, readuce lucrurile pe făgașe normale. Drumul cu bicicleta de la fermă până la studioul de vară al lui Ruudt poate aduce cu sine liniștea sufletească mult dorită, dar și necunoscutul. Cum sunt abia vizibile urechi de iepure, lăsându-se mai mult ghicite. Sau rațe negre și timide, pășind pe ape verzi. Ba poate chiar vreo piatră minusculă aflată exact pe traiectoria bicicletei, schimbând-o. Totul este foarte aproape de cum mi-am imaginat a fi drumurile inițiatice ale personajelor de poveste, a căror evoluție este una graduală.
În acest context, atât de aproape de elementele naturii, cu o temă atât de intimă, interacțiunea umană a fost o constantă pozitivă, dar cât se poate de provocatoare și solicitantă. În interiorul comunității, una temporară în cazul nostru, hrana este esențială, orele de masă fiind considerate ocazii speciale cu rol de socializare, relaționare, comunicare. Acordându-i importanța cuvenită, cina devine festin oriunde, chiar si la o margine de drum. Așa a fost și cina noastră albă, cu albe și alese delicatese, cu scaune albe împrejmuind o masă așijderea, cu flori din hârtie și baloane albe lipicioase, gata să-și ia zborul. Cu cei 4 inseparabili si albi – profesori si călăuze – Ruudt, Koen, Paula și Leo. Și cu cei 10, albi, albi, cu care am alcătuit un 11 magic, alb de asemeni. Cu unghii vopsite în alb și ochelarii negri-albi ai lui Ruudt, apusul soarelui și, pe undeva, cu o lebădă albă ascunsă privirii. O seară de neuitat.
Zile pline, nopți liniștite, căutând Sufletul, găsindu-l, simțind-ul peste tot. Chiar și într-un material ca vatelina. Comorile ascunse nu sunt ușor de descoperit și adus la lumină – știu asta, poate acum mai mult decât oricând. Perseverența, determinarea, curiozitatea, încrederea și deschiderea spre lume (mentală și sufletească) ne pot apropia tot mai mult de cele dorite. Este un proces în plină desfășurare, care acum a dobândit valențe noi.
un articol de Cleopatra Coșuleț
_
Ruudt Peters este un artist contemporan olandez de bijuterie conceptuală, a susținut cursuri la universități europene prestigioase (Gerrit Rietveld Academie din Amsterdam, Universitatea de Arte și Meserii Konstfack din Stockholm, Alchimia – Școala de bijuterie contemporană din Florența), în prezent fiind co-fondator și membru al consiliului de administrație al Fundației MASieraad, inițiatoarea programului MA Challenging Jewellery, derulat la Institutul Sandberg din Amsterdam. Pentru mai multe informații, vizitați http://www.ruudtpeters.nl