Angelos Konstantakatos câștigă AUTOR Award la prima ediție JELO6 din Atena

Angelos Konstantakatos câștigă AUTOR Award la prima ediție JELO6 din Atena

Angelos Konstantakatos câștigă AUTOR Award la prima ediție JELO6 din Atena 1200 1145 Dautor

Când l-am întâlnit pentru prima dată pe Angelos Konstantakatos la Athens Jewelry Week, am fost imediat captivați de broșele sale realizate din ciuperci. Tehnica sa unică și misterioasă ne-a impresionat profund, părând să provină din altă galaxie.

De atunci, am urmărit cu atenție călătoria sa în lumea bijuteriilor artistice, un parcurs marcat de calm, cercetare și inovație. La prima ediție a expoziției JELO6 din Atena, broșele noi ale lui Angelos s-au grupat într-o colecție coerentă și unitară, trecând de la o estetică naturală a ciupercilor la un discurs mai abstract și minimalist. Prin acest interviu, vă invităm să ne alăturăm explorării lumii lui Angelos și să descoperim inspirația din spatele creațiilor sale frumoase și misterioase.

Angelos a fost premiat la AUTOR 2024 cu premiul AUTOR AWESOME AWARD și este Focus Artist la cea de-a 22-a ediție a târgului AUTOR din 2025. 

 

1. Felicitări pentru premiului AUTOR primit în cadrul primei ediții a proiectul JELO6! Ne puteți împărtăși reacția dumneavoastră inițială la aflarea acestei recunoașteri prin AUTOR Award?

Când am auzit anunțul, am fost surprins pentru că nu mă așteptam. În cadrul JELO6, am participat ca membru al unui grup care avea în comun abordarea creației unei piese de bijuterie prin materialitate. Bijuteriile pe care le-am expus erau mai degrabă un grup de bijuterii care împărtășeau gestionarea materialului principal, decât o colecție de bijuterii care să aibă un anumit temă sau poveste de spus. Așa că nu mă așteptam deloc să fie nominalizate pentru un premiu.

2. Având arhitectura ca profesie principală, cum v-ați descrie parcursul în lumea bijuteriilor?
Am lucrat aproape 30 de ani proiectând și construind magazine și case. În același timp, având bricolajul ca hobby, am reparat în principal tot ce avea nevoie de reparații într-o casă și am restaurat vechile unelte din colecția mea. Când am reparat tot ce aveam în jurul meu, am înțeles că trebuie să încep să creez ceva, orice, doar pentru că… Crearea pentru mine era o nevoie interioară… În acea perioadă, un prieten m-a învățat să fac cuțite handmade. Curând, am avut nevoie de o tehnică specială de sudură a argintului, așa că am participat la un seminar de bijuterie contemporană pentru a o învăța. Acolo, am descoperit o lume pe care nu știam că o căutam… Ghidat de căi aleatorii ale destinului, iată-mă aici!
3. Ce v-a inspirat să explorați materiale și tehnici neconvenționale în colecțiile dumneavoastră de bijuterii?
Două motive principale m-au condus să explorez materia:
– Primul este că cred că o bijuterie ar trebui să fie la fel de unică precum persoana care o poartă. Deci, dacă o bijuterie este făcută dintr-un material care nu se lasă ușor înfrânat pentru a-și schimba rolul principal și a deveni o bijuterie, atunci imediat devine unică.
– Al doilea motiv este că sunt foarte curios și în același timp mă plictisesc ușor. Acest lucru mă determină să vreau să înțeleg ce se întâmplă exact cu un material dacă îl tratezi gândindu-te în afara cutiei și câte rezultate diferite pot obține. Gândirea mea în această privință este foarte complexă și aș putea scrie o carte întreagă despre asta. Dar se rezumă la faptul că sunt fascinat nu doar când creez, ci și când descopăr și creez.
4. Piesele dumneavoastră de bijuterie reflectă adesea un sentiment de joc, libertate și inovație. Ce vă determină să împingeți limitele și să contestați noțiunile tradiționale despre bijuterii în ziua de azi?
Da, aveți dreptate! Jocul, pentru că cred că umorul și imaginația sunt măsuri importante ale inteligenței. Dacă cineva înțelege umorul tău, există o mare șansă că el sau ea te poate înțelege ca personalitate și de ce faci ceea ce faci. Libertate, pentru că cred că bijuteria, așa cum o văd eu, este singurul domeniu în care pot face orice simt, îmi place, vreau, îmi imaginez, testez, explorez, îndrăznesc să fac. Inovație, pentru că mai mult decât alți oameni, mă plictisesc ușor când văd ceva repetat de mulți, iar și iar. Există atât de multe posibilități acolo încât ar fi păcat să-ți consumi energia făcând mereu același lucru.
5. Puteți împărtăși câteva idei despre procesul dumneavoastră creativ și cum mențineți fluxul creativ?
Un lucru pe care-l fac și care nu este atât de obișnuit este că îmi notez totul, dar nu le citesc niciodată. Astfel, atunci când încerc să repet un procedeu pe care l-am făcut acum un an, s-ar putea să uit un pas sau doi, să modific o doză sau un timp de întărire într-o amestecătură. Aici ai rezultate noi, fie pentru bine, fie pentru rău. Oricum, pentru mine nu este un eșec, ci cunoștințe de folosit în altă situație. Abia atunci aș putea să-mi citesc notele – sau nu – în funcție de cât de mult vreau să repet procesul de anul trecut.
6. Ce rol joacă natura în influențarea creațiilor dumneavoastră și cum încorporați elemente naturale în bijuteriile dumneavoastră?
Natura este o sursă nesfârșită de inspirație pentru mine. Admir formele organice ale sale, texturile, umbrele, materialele. Împrumut elementele sale, încercând să le implic în forme și idei din imaginația mea. Conceptul de transformare, schimbare a utilizării – funcției sau identității joacă un rol important în gândirea și procesul meu creativ. Am testat multe elemente naturale în călătoria mea de 12 ani în materiale organice. Sunt foarte puține care pot fi tratate corespunzător pentru a fi transformate în ceea ce ai nevoie într-o bijuterie. Experimentez și îmbunătățesc / modific metodologiile și tehnicile (originale și convenționale), creând bijuterii dincolo de evidență.
7. Ca artist, ce sperați să înțeleagă oamenii din interacțiunea cu bijuteriile dumneavoastră?
Când lucrez în atelierul meu, de obicei nu am un scop specific. Nu creez pentru că am o comandă de finalizat sau o deadline de atins. Vreau doar să creez, să explorez, să îmi liniștesc mintea și sufletul. Vreau ca dragostea mea pentru creație să se reflecte ca perfecțiune a tehnicii în bijuteriile mele. Când spun perfecțiune, mă refer la „cât de bună poate fi” datorită distincției materialelor. Partea din spate a unei piese este la fel de importantă ca și partea din față. Acesta este ceva ce oricine poate vedea. Trebuie doar să o întoarci. Dar, fac același lucru și cu interiorul bijuteriei, ceva ce nimeni nu poate vedea în afară de mine. Sper că oamenii pot înțelege dragostea și energia investită în fiecare bijuterie și apoi să încerce să o simtă în ei. Energiea este conservată, iar dragostea este forța motrice pentru totul.
8. Participarea la cea de a 21-a ediție a târgului AUTOR ca artist premiat este o următoarea etapă semnificativă. Care sunt speranțele și așteptările dumneavoastră pentru această experiență?
Chiar și simpla participare la târgul AUTOR cred că este importantă pentru un artist, pentru că colecția expusă trebuie să îndeplinească anumite standarde ridicate. Cât de semnificativ este să participi ca artist premiat? Pentru mine, aceasta este prima dată când vin în contact cu publicul AUTOR și abia aștept să îi cunosc și să schimb opinii. Sper să câștig experiențe valoroase, cunoștințe și cunoștințe de la această expoziție.
9. Ce sfaturi ai da designerilor aspiranți de bijuterii care își caută propriul drum în domeniul bijuteriilor contemporane?
Clarificați-vă scopul în mintea voastră. Nu vă uitați la anul viitor doar, ci unde vreți să fiți peste 15 ani. Scopul vostru ar trebui să fie puțin mai mare si unul realist. Din punct de vedere tehnic, v-aș sugera să urmați cursuri și tutoriale pentru cât mai multe tehnici posibile, chiar dacă nu par 100% relevante pentru ceea ce faceți. O descoperire, o idee, stilul personal vă va dezvălui brusc, de unde vă așteptați cel mai puțin. Țineți minte că, atât timp cât faceți ceea ce faceți bine, nu veți face niciodată ceva extraordinar! Ar trebui să eșuați de 10 ori mai mult decât veți reuși.
Interviu de Vlad Lixandru pentru AUTOR Magazine.
Sázkové Kanceláře Bez Ověření Totožnosti