Kinga Huber, o artistă de bijuterie contemporană premiată de AUTOR în cadrul Athens Jewellery Weeek 2020, a cărei operă se caracterizează prin contraste și experimentare continuă, care nu se sfiește atunci când vine vorba de a explora noi materiale și tehnici, ne-a oferit câteva informații cu privire la procesul creativ din spatele pieselor sale uimitoare. Kinga este premiată de AUTOR la Athens Jewellery Week 2020 și urmează să-și prezinte colecția la AUTOR Târg Internațional de Bijuterie Contemporană pe 28 – 29 mai la Palatul Oscar Maugsh în centrul Bucurestiului.
Kinga, bijuteriile tale vorbesc foarte mult despre rolurile femeilor în societatea de astăzi și despre gen. Care este părerea ta despre acest subiect?
Piesele mele reflectă rolurile alese sau impuse femeilor. Bijuteriile cu buze și degete – care nu pot fi purtate în modul obișnuit – îndeplinesc funcțiile bijuteriilor tradiționale, fiind în același timp bariere, împiedicând acțiunile libere ale celui care le poartă. La fel că o burqa ornamentală sau manșetele placate cu aur, care exprima privilegii, dar și supunerea persoanei care le poartă.
Care a fost momentul în care ai știut că trebuie să faci bijuterie contemporană și cum a fost începutul parcursului tău artistic în acest domeniu?
Chiar și în timpul aniilor de studiu am căutat mereu soluții neobișnuite, neconvenționale, neașteptate. Am fost întotdeauna atrasă de necunoscut, mă provoc constant împingând limitele.
Care sunt pașii pe care îi parcurgi pentru a crea un nou concept pentru o colecție?
Mă gândesc constant la obiecte noi – orice aș întâlni sau atinge, îmi vor aminti de bijuterie. Cele pe care le aleg sunt cele pe care care pur și simplu nu mi le pot scoate din minte dintr-un motiv sau altul sau care se care se potrivesc cu seria deja existentă. Este întotdeauna vorba întâi despre idee, iar ulterior, aleg cea mai potrivită tehnică și materiale. În cele din urmă, îmi dau seama ce tip de bijuterie vă fi, o broșă, un colier sau un inel … Rareori desenez, am tendința de a experimenta cu materialele în sine imediat. Realizez maximum 3 de piese dintr-o serie, deși nici acestea nu sunt identice, am o mulțime de piese unice.
Când iti dai seama că o colecție este terminată și cum alegi momentul potrivit pentru a o lansa?
Uneori am nevoie de un termen limită (muza mea cea mai importantă), care definește durata perioadei de proiectare și producție. Totuși, se întâmplă des să las deoparte ceva chiar și ani de zile, dacă îmi pierd interesul pentru acea directie sau altceva îmi atrage atenția. În unele cazuri, continui să-mi dezvolt seria într-un ritm mai lent, revenind la ele din când în când.
Ce fel de bijuterii te caracterizează cel mai bine?
Cele conceptuale, cu umor.
Ești de asemenea parte a unei echipe de organizatori în scena de bijuterie contemporană. Cum percepi scena bijuteriei contemporane maghiare în acest moment? Este ceva important despre care ar trebui să știm?
Nu a fost niciodata ușor pentru bijuteria artizanală/contemporană maghiară. Bijutierii care au absolvit Universitatea de Arte Aplicate nu au avut voie să folosească metale prețioase în mod oficial / legal în timpul erei socialiste, a fost un monopol de stat. Semnele distinctive au devenit treptat o opțiune pentru ei de-a lungul anilor. Doar aurul și pietrele prețioase erau percepute ca fiind valoroase în ochii publicului. BJW-Budapest Jewelry Week (https://www.budapestjewelryweek.com/) a fost fondată atât pentru a sensibiliza oamenii cu privire la bijuterii cu o formă neobișnuită din materiale neconvenționale, pentru a-i încuraja să le cumpere și să le poarte, cat si pentru artiștii care le creaază.
De ce crezi că este important să faci parte dintr-un eveniment precum AUTOR Târgul International de Bijuterie Contemporană?
Autor și alte expoziții și târguri internaționale oferă o oportunitate artiștilor pentru se întâlni nu doar unul pe altul, ci și cu colecționari, galeriști și alti creatori. Este foarte benefic acest tip de dialog, să faci schimb de opinii, să dobândești cunoștințe noi, să întâlnești artiști și operele lor de artă, pe care poate le-ai văzut doar pe internet sau în ziare sau cărți. Întâlnirea în persoană și capacitatea de a atinge obiectele au devenit deosebit de importante la momentul actual, în special trecând prin experiența distanțării sociale din timpul pandemiei.