Am vorbit cu Rita Martinez, premiată de AUTOR pentru colecția sa Maledetta Primavera în cadrul evenimentului Joya Barcelona 2021 și am aflat mai multe despre alchimie, natură, transformări și alte informații interesante despre procesul ei creativ și scena de bijuterie contemporană. Rita urmează să-și prezinte colecția la AUTOR Târg Internațional de Bijuterie Contemporană pe 28 – 29 mai la Palatul Oscar Maugsh în centrul Bucurestiului.
1. Rita, ultima ta colecție Maledetta Primavera vorbește despre alchimie, explorezi / ai explorat alte teme spirituale în practica ta artistică?
Alchimia are ca scop final transmutabilitatea metalelor comune către planuri mai înalte ale acestora și chiar viața însăși (piatra filozofală). În acest proces, ele pot fi aduse înapoi, transformate și înzestrate cu alte calități. Poate de aceea operația alchimică apare ca o imitație și reproducere a procesului creativ original pe care suntem pe cale să-l descoperim, lăsându-l să curgă.
Când curge, corpurile sunt eliberate de limitările lor, de greutățile lor, de corporalitatea lor pentru a deschide calea către profunzime: conștiința, dezordinea și echilibrul din nou, un joc între triada spiritualității, magiei și astrologiei care împreună schimbă perspectivele dintre cer și pământ, echilibrează și ceea ce am putea crede că știm.
Această magie a transformării a fost asociată cu ceva întunecat și misterios de la creștinism, prin urmare, din cauza conotației sale negative a fost interzisă, precum și in cazul magiei albe care, în ciuda proprietăților sale vindecătoare a fost, de asemenea interzisă. Magia neagră, indiferent de scopul ei final, este complementară magiei albe, deoarece se întoarce la dualismul cosmic care garantează echilibrul întregului univers. Din acest motiv, deși negrul evocă întunericul, în opoziție directă cu albul, ambele elemente sunt indispensabile pentru a coexista.
Alchimia pentru mine este sinonimă cu creația, experimentarea, magia și transformarea. Curandera (2017) a fost prima mea abordare a lumii spirituale ca alchimie. Este o lucrare în amintirea practicilor de vindecare din America Latină care combină medicina, natura, misticismul și magia.
Cu colecția Primăvara Blestemată m-am simțit ca un mic alchimist, blocat în lumea lui magică, sfâșiat între percepția naturii trezindu-se din somnul de iarnă și întunericul, oricât de prezent, al conjuncturii istorice mondiale. De aici izbucnirea, rebeliunea și elaborarea unei serii de simboluri (un cuib, o pasăre, o floare), în general pline de lumină și viață, care sunt contrar vopsite în negru. Acestea transmit o „colorare” eliberatoare a stării interioare de rău, a demonilor care ne prind și care, odată exprimate, permit din nou armoniei și puterii să facă față viitorului.
Primăvara Blestemată este cel mai recent moment al unei călătorii prin colecția Reverie (memoria ca spiritualitate), cea a lui Divino-Inferno (reprezentarea demonică) pentru a trece la Plante pentru a Visa (halucinogenul care merge dincolo de realitate), pentru a-l modifica pe Mundi (misticismul șamanilor) și în final la ex Votos Cred că spiritualitatea este o prezență constantă în creațiile mele, împletită cu planul social și emoțional pe care îl experimentez în momentul respectiv.
2. Ultima ta colecție vorbește mult despre transformări, credeți că bijuteriile au capacitatea de a transforma oamenii?
Nu știu. Cred că bijuteriile nu au această superputere, dar sunt convins că studiul și procesul creativ care duc la crearea bijuteriilor ne fac să reflectăm și să punem întrebări în mod constant. Acestea sunt momente personale.
Mai mult decât „transformare”, aș vorbi de reflecție constantă în căutarea originalității, dorința de a experimenta noi moduri de expresivitate.Sunt de asemenea, conștient de faptul că acestea nu pot satisface aprobarea publicului, dar ele sunt întotdeauna importante pentru modul în care mă fac să mă simt.
Mai mult, atunci când un obiect este ales, se stabilește o relație între obiectul însuși și cei care îl lasă să devină parte a vieții lor în contact strâns cu corpul lor.
3. Care este piesa ta preferată din colecția Maledetta Primavera și de ce?
Rareori am preferințe cu privire la lucrările mele. Ei sunt ca și copiii mei și mi-ar provoca neliniște să fie nevoie să aleg unul. Fiecare are propriul său motiv, propria sa poveste. Încerc să fiu iubitoare cu toată lumea și în orice caz, ca și cu copiii, să nu-i păstrez pentru mine, ci să-i las să plece. Un exemplu simbolic al acestui lucru este avionul din colecția reverie intitulată „Uite mamă, pot zbura. O promisiune încălcată.
Pot, totuși, să spun că îmi place foarte mult să lucrez cu piese mari, la granița purtabilității. Cred că acesta este un element foarte important. Nu văd bijuteria ca pe ceva ce trebuie purtat în fiecare zi, ci ca pe ceva special, pentru un anumit eveniment, o situație plină de bucurie, ca și cum ar fi protagonistul acelui moment și îl face pe cel care o poartă să se simtă unic.
4. Ce rol joacă natura pentru tine? Este un leitmotiv recurent?
În stilul meu de viață este esențial să gândesc „verde”, dar nu cred că prezența naturii în munca mea se datorează unui impuls ecologist, pe care îl întâlnim adesea în lumea bijuteriei contemporane. În cazul meu, reflectă țara mea de origine (Costa Rica) și cât de mult îmi amintesc de ea fiecare culoare și formă a florei și faunei.
Evident, prezența mea în Italia de ani de zile a contribuit la a mă face să reinterpretez abordarea mea față de natură, amestecând-o cu temeri, demoni ascunși și întrebări despre viață.
Cred că va fi întotdeauna un laitmotiv recurent, pentru că este instanța la care ne raportăm în fiecare zi în visele, respirațiile, problemele și momentele noastre de relaxare.
5. Cum percepi scena italiană de bijuterie contemporană? Este ceva despre care ar trebjui să știm la momentul actual?
Cu siguranță bijuteria contemporană din Italia este ceva ce ar trebui să explorez și eu. Sunt conștientă de existența școlilor de excelență la nivel național și european, dar numai puțini oameni au acces la ele.
Având studii într-un domeniu diferit, nu cred că sunt persoana potrivită pentru a vorbi despre acest subiect. Cu toate acestea, sper că instituționalizarea bijuteriei contemporane va fi accesibilă mai multor persoane, deschizându-se cu precădere tinerilor, în special în acest moment istoric.
6. De ce crezi că este important să faci parte dintr-un eveniment ca AUTOR – Târgul Internațional de Bijuterie Contemporană?
În 2018, AUTOR a fost prima mea experiență la nivel înalt în lumea bijuteriilor contemporane: Un moment extrem de pozitiv și plin de satisfacții.
Cred că a fi prezent la AUTOR, dincolo de recunoașterea acordată mie, de care mă simt profund onorată, este o întâlnire importantă și necesară în scena mondială a bijuteriei contemporane.
Este o oportunitate unică de a întâlni și de a discuta cu creatori din întreaga lume. O experiență deosebită, pe care nimeni nu ar trebui să o rateze.